GMPE340 Kalmanfilter og sensorintegrasjon
Studiepoeng:5
Ansvarlig fakultet:Fakultet for realfag og teknologi
Emneansvarlig:Jon Glenn Omholt Gjevestad
Campus / nettbasert:Undervises campus Ås
Undervisningens språk:Engelsk, norsk
Frekvens:Årlig. Emnet blir ikke gitt høsten 2024
Forventet arbeidsmengde:125 timer.
Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet har undervisning/vurdering i høstparallellen.
Om dette emnet
Autonome kjøretøy gir teknologien mot en mer bærekraftig transport. Ytelsen til moderne transportsystemer har blitt kraftig forbedret av den raske utviklingen av tilkoblede og autonome kjøretøy, hvor høy presisjon og pålitelig posisjonering er en nøkkelteknologi. Dette er en applikasjon som er avhengig av bruk av sensorfusjon der Kalmanfilteret vil være den viktigste arbeidshesten for å gi pålitelige estimater av systemtilstandene (f.eks. posisjon, hastighet og orientering).
Dette emnet introduserer bruken av stokastiske prosesser og anvendt Kalmanfiltrering med fokus på posisjonerings-, navigasjons- og tidsanvendelser (PNT).
Den første delen inkluderer de essensielle tilnærmingene til sannsynlighet, en introduksjon til tilfeldige signaler og respons på lineære systemer, tilstands-rom-modellering og Monte Carlo-simuleringer.
Den andre delen inneholder hovedtemaet for kurset, som er anvendt Kalmanfiltrering. Denne delen starter med den grunnleggende filterutledningen ved å bruke tilnærmingen til minimum gjennomsnittlig kvadratfeil. Dette følges av ulike tilnærminger til de grunnleggende teorier som: informasjonsfilteret, suboptimal analyse, betinget sannsynlighetstetthet, Bayesiansk estimering, forhold til minste kvadraters metode (LSQ) og andre estimatorer, glatting og metoder for å håndtere ikke-lineariteter.
Dette lærer du
Læringsaktiviteter
Læringsstøtte
Pensum
Forutsatte forkunnskaper
Anbefalte forkunnskaper
Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
Sensorordning
Obligatorisk aktivitet
Merknader
Undervisningstider
Opptakskrav