FHV341 Funksjonsnedsettelser, sosial rettferdighet og klimarobust utvikling
Studiepoeng:5
Ansvarlig fakultet:Fakultet for landskap og samfunn
Emneansvarlig:Siri Ellen Hallstrøm Eriksen
Campus / nettbasert:Nettbasert
Undervisningens språk:Engelsk
Frekvens:årlig
Forventet arbeidsmengde:Totalt 125 timer, hvor samlinger utgjør ca 30 timer, for og etterarbeid til samlinger med lesing av pensumlitteratur ca 40 timer, ca 30 timer med arbeid i grupper og ca 25 timer med skriftlig og muntlig formidling
Undervisnings- og vurderingsperiode:Vårparallellen
Om dette emnet
Dette emnet omhandler faktorer som kan ha betydning for en mer rettferdig, inkluderende og robust klimapolitikk.
Klimaendringer utgjør betydelige risikoer for menneskers helse og livskvalitet på måter som forsterker og skaper nye former for helseulikhet, spesielt i skjæringspunktet mellom fattigdom, etnisitet, rase, kjønn, alder, funksjonshemming og nasjonalitet. Personer med nedsatt funksjonsevne, som utgjør 15% av verdens befolkning, utsettes for uforholdsmessig mer risiko knyttet til klimaendringer. De opplever høyere dødelighet og sykelighet under ekstreme værhendelser, og færre muligheter til å delta i klimatiltak. Samtidig har personer med nedsatt funksjonsevne ofte uvurderlige innsikter i hvordan man lever med usikkerhet, løser problemer i møte med det uventede, og er gjensidig avhengig av samfunnet og omgivelsene.
Dette emnet tar et kritisk og tverrkulturelt perspektiv og integrerer studentaktive læringsformer- for å fremheve nødvendigheten av - og de viktigste mulighetene - for å tenke med og gjennom perspektiver til personer med funksjonsnedsettelser om klimaendringer, klimarobust utvikling og klimapolitikk. Vi vil utforske hvordan disse perspektivene bidrar til å forstå de etiske, politiske og praktiske fundamentene for kollektiv motstandsdyktighet, og samfunnsvalg som kan fremme klimatilpasning og en levelig fremtid for alle.
Sentrale begreper er: konseptualisering av funksjonshemming, klimarettferdighet, øko-ableisme og tverrkulturell tilnærming; klimatilpasning, migrasjon og reduksjon av katastroferisiko (betydningen av lokalt ledede tilpasningskontekster); funksjonshemmedes klimastyring og klimarobust utvikling.
Selv om emnet tilbys og administreres fra NMBU, undervises det i samarbeid med kollegaer fra to andre universitet; University of Exeter (hvor førsteamanuensis Dr. Sarah Bell er ansvarlig) og Makerere University i Uganda (hvor professor David Mfitumukiza er ansvarlig). Studentene samarbeider i grupper på tvers av de tre universitetene, hvor de jobber med praktiske problemstillinger/ case. Dette skaper unike muligheter for interaktiv, tverrkulturell studentlæring. Studentene vil kunne velge blant brede temaer og problemstillinger som presenteres i første samling. Målet er å ha grupper med minst 9 studenter (3 fra hvert universitet).
Dette lærer du
Kunnskaper:
- Etter endt kurs skal studentene ha tilegnet seg grunnleggende kunnskap om teoretiske perspektiver som er relevante for klimarobust utvikling, slik som:
- ulik forståelse av funksjonsnedsettelser, sosial rettferdighet (inkludert sosial fordelig av klimaeffekter, inkluderende/ ekskluderende beslutningsprosesser, anerkjennelse av sosiale og kulturelle forskjeller og rettigheter), eco-ableism og interseksjonalitet, funksjonsinkluderende klimatilpasning, migrasjon, katastroferisiko-reduksjon, og inkluderende klimapolitikk.
Ferdigheter:
- Studentene vil være i stand til å forklare, ved hjelp av relevante globale eksempler, sentrale politiske, økonomiske og sosiale hensyn for å integrere funksjonshemming og sosial rettferdighet i klimaresilient utvikling.
Kompetanse:
- Etter fullføring av kurset vil studentene kunne:
- kritisk vurdere teorier og begreper som ligger til grunn for funksjonshemming, sosial rettferdighet og klimarobust utvikling.
- kritisk analysere og reflektere over hvordan ulike sosiokulturelle sammenhenger og individuelle erfaringer former perspektiver på - og respons til - ulike aspekter av funksjonshemming, sosial rettferdighet og klimaforstyrrelser.
- formidle sentrale begreper og refleksjoner klart og forståelig i ulike formater.
Læringsaktiviteter
Læringsstøtte
Pensum
Forutsatte forkunnskaper
Anbefalte forkunnskaper
Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
Sensorordning
Obligatorisk aktivitet
Merknader
Undervisningstider
Overlapp
Opptakskrav