EIE202 Eiendomshistorie
Studiepoeng:10
Ansvarlig fakultet:Fakultet for landskap og samfunn
Emneansvarlig:Håvard Steinsholt
Campus / nettbasert:Undervises campus Ås
Undervisningens språk:Norsk
Antall plasser:Ubegrenset
Frekvens:Årlig
Forventet arbeidsmengde:
Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i vårparallellen. Emnet har undervisning/vurdering i vårparallellen
Om dette emnet
Det blir forelest i følgende tema, som også følges opp via øvringsarbeider:
- Innledning - eiendomsteori
- Allmenn historisk ramme
- Jordeie og jordleie i middelalderen og framover
- Garddelinga
- Overgangen til bondesjøleie
- Husmannsvesenet
- Småbrukspolitikk og bureising på 18- og 19-hundretallet, og utviklinga i eie- og leieforholda i landbruket fra 1945 til i dag
- Hovedtrekk i utviklinga av eiendomsregistersystema i Norge
- Teigdeling, sameier og allmenninger
- Jordskifte
- Urban eiendomshistorie
- Nordland, Troms og Finnmark
- Allemannsretter
- Ekspropriasjon og offentlige anlegg
Dette lærer du
Kunnskaper: Studentene skal kjenne til viktige utviklingslinjer i norsk eiendomshistorie, i ulike landsdeler og i bygd og by, som underlag for profesjonsutøving i eiendomsfag og arealplanlegging.
Ferdigheter: Studentene skal kunne forstå de mest vanlige dokumenttypene i eiendomsfaget, så som matrikler, kjøpekontrakter, skjøter, delingsforretninger, utskiftingsforretninger og kart, i sin historiske samanheng.
Generell kompetanse: Studentene skal ha innsikt i norsk økonomisk historie fra 1600-tallet av, ha blitt trent i historisk metode og fått en forståelse av sammenhengen mellom faktisk arealbruk og utviklingen av eiendomsforhold.
Buk av land har en sentral rolle i utviklingen av et bærekraftig samfunn; både når det gjelder årsaker til-, hindring av- virkninger av- og tilpasninger til miljømessige problem. Ofte vil eksisterende eiendoms- og rettighetsforhold måtte endres for en forbedring. Studenten vil gis en historisk bakgrunn for å delta profesjonelt i slike endringsprosesser, og også en bakgrunn for kritisk å kunne vurdere de tilnærminger til problematikken som eksisterer innenfor politikk og akademia i nåtid.
Læringsaktiviteter
Læringsstøtte
Pensum
Anbefalte forkunnskaper
Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
Sensorordning
Obligatorisk aktivitet
Undervisningstider
Opptakskrav