EDS381 Feminist and Critical IR Theory
Studiepoeng:10
Ansvarlig fakultet:Fakultet for landskap og samfunn
Emneansvarlig:Kirsti Stuvøy
Campus / nettbasert:Undervises campus Ås
Undervisningens språk:Engelsk
Antall plasser:40
Frekvens:Annethvert år i partallsår.
Forventet arbeidsmengde:250 timer
Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet har undervisning/vurdering i høstparallellen.
Om dette emnet
Emnet fordyper studentenes forståelse av teoretiske perspektiv som vokste fram i studiet av internasjonale relasjoner da den kalde krigen tok slutt. Kritiske og feministiske perspektiv formet viktige konseptuelle og metodologiske debatter som førte til et mer mangfoldig teornlandskap i internasjonale relasjoner. Studentene utforsker konsepter, metoder og tema formet av kritiske og feministiske intervensjoner i internasjonale relasjoner, som kjønnsbasert vold, krig og kjønn, kvinners rolle i sikkerhetsspørsmål i FN; feministisk utenrikspolitikk, militarisme, migrasjon, og mer.
Et sentralt tema i disse diskusjonene handler om ulikhet i maktforhold, betydningen av sosiale strukturer, og hvordan disse virker inn på folks hverdag. Kritiske og feministiske teorier retter blant annet søkelys mot mennesker og deres erfaringer for å forstå internasjonale relasjoner, med særlig vekt på forhold som skaper ulikhet i maktforhold. Målet er å bidra til refleksjon over handlingsmuligheter og hvordan endring skjer. Emnet har som mål å forstå utviklingen av kritiske og feministiske teorier i forhold til endringer og kontinuiteter som satt preg på denne transformative perioden i internasjonale relasjoner.
Dette lærer du
I dette kurset er målet at studentene skal ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap og kompetanse:
- Studenten kan gi en oversikt over kritiske og feministiske teoriers bidrag til å forme det pluralistiske teorilandskapet i internasjonale relasjoner etter den kalde krigens slutt.
- Studenten kan forklare utviklingen av kvinner, fred og sikkerhet som agenda i FN og kritisk drøfte denne utviklingen.
- Studenten kan forklare sentrale argumenter i kursets kjernelitteratur på feministisk og kritisk perspektiv på internasjonale relasjoner og anvende disse i akademisk diskusjon med kolleger så vel som i skriftlige arbeider.
- Studenten har øvelse i å kommunisere til fagfeller om international relations fra et mikro-perspektiv fokusert på individer og erfaringer, og kan knytte dette utvikling på makro-nivå.
Skriftlige og muntlige ferdigheter:
- Studentene har i skriftlige oppgaver brukt kritisk og feministisk teori og diskutert deres bidrag til å forstå og forklare internasjonale relasjoner i post-kald krig tida.
- Studentene har deltatt i gruppearbeid og gjennomført en presentasjon på et aktuelt tema og vist bruk av internasjonale relasjoner teori.
- Studentene har øvelse i å gi tilbakemeldinger til andre (peer-to-peer) på skriftlige arbeider og muntlige presentasjoner og kan forbedre sitt eget arbeid med bakgrunn i slike tilbakemeldinger.
- Studentene har øvelse i selvstendig litteraturesøk og bruk av andre relevante kilder for å analysere utviklingen i internasjonale relasjoner.
Læringsaktiviteter
Læringsstøtte
Pensum
Forutsatte forkunnskaper
Anbefalte forkunnskaper
Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
Sensorordning
Obligatorisk aktivitet
Fortrinnsrett
Opptakskrav