EDS245 Menneskerettigheter og utvikling

Studiepoeng:10

Ansvarlig fakultet:Fakultet for landskap og samfunn

Emneansvarlig:Poul Wisborg

Campus / nettbasert:Undervises campus Ås

Undervisningens språk:Engelsk

Antall plasser:40

Frekvens:Ikke bestemt.

Forventet arbeidsmengde:250 timer

Undervisnings- og vurderingsperiode:Vårparallellen

Om dette emnet

Menneskerettighetene gir viktige etiske, teoretiske og rettslige perspektiver på samfunn og utviklings-politikk og praksis. De bidrar til forståelsen av mål for og prosesser i menneskelig utvikling basert på likeverd, verdighet og frihet, heriblant rettighetene til likestilling uavhengig av rase og kjønn, til deltakelse og demokrati, til gode levekår og et sunt miljø.

Kurset belyser viktige temaer innen menneskerettigheter og utvikling. Det tar utgangspunkt i historier om slaveri, kolonialisering og undertrykking som er bakgrunnen for menneskerettighetene. Menneskerettighetene diskuteres i forhold til utvalgte emner, blant annet: migrasjon; miljø- og klimakrisene; land, vann og mat; økonomi; global og lokal ulikhet; arbeid; kjønn; og urfolks-status. Problemer og muligheter i FNs, staters og sivilsamfunnenes arbeid med å styrke menneskerettighetene globalt og lokalt diskuteres. Kurset legger vekt på å forstå hvordan politiske, miljømessige og økonomiske prosesser og maktforhold påvirker oppnåelse av menneskerettighetene og hvordan arbeidet for og med menneskerettigheter kan bidra til en mer rettferdig verden.

Dette lærer du

Etter kurset vil deltakerne ha:

  1. KUNNSKAP. Kunne redegjøre for og forstå sentrale temaer, metoder og teorier innen menneskerettigheter og utvikling. Kjenne til anvendelsen av menneskerettigheter innen ulike politikk-områder og sosiale, kulturelle, økonomiske og økologiske sammenhenger. Kjenne til og forstå maktforhold som påvirker utforming og realisering av menneskerettighetene.
  2. FERDIGHETER. Arbeide i tverrfaglige grupper. Innhente, diskutere og formidle informasjon for å belyse temaer innen menneskerettigheter og utvikling. Analysere og kritisere politikk og maktforhold i lys av menneskerettighetene. Kommunisere skriftlig og muntlig. Reflektere over og diskutere verdispørsmål.
  3. GENERELL KOMPETANSE. Vurdere og anvende menneskerettslige teorier og metoder på politikk, samfunnsutvikling og praksis i ulike sosiale, økonomiske, kulturelle og miljømessige sammenhenger.
  • Kurset benytter en kritisk og problemorientert tilnærming til menneskerettigheter og utvikling. Læringen bygger på aktiv deltakelse og samspill mellom deltagere og lærere for å dele og utforske faglige erfaringer og innsikt. Det anbefales sterkt å delta i forelesninger og seminarer. De viktigste læringsmetoder er samarbeid i gruppe om å innhente, diskutere, skape og dele kunnskap om et avgrenset tema (dokumentert i seminar og og forskningsrapport); arbeid med litteraturen og andre informasjonsressurser; forelesninger og diskusjoner i klassen; samt skriving som middel til læring, refleksjon og formidling.
  • Læringen støttes med forelesninger og diskusjon i klassen; litteratur; gruppearbeid; skriving; gjesteforelesninger; og konsultasjoner og veiledning. Ved behov kan du ha en samtale med en lærer etter avtale i timen eller på e-post.
  • Tekster vil generelt gjøres tilgjengelig i Canvas, som åpnes to uker før kursstart.
  • Mappe:

    1) Student-ledet seminar, gruppe

    2) Forskningsrapport, samme tema og gruppe som seminar (5000-6000 ord)

    3) Essay, individuelt (2500-3000 ord)

    4) Refleksjons-notat, individuelt (300-400 ord)

    Karakter: A-F.



  • Fagperson med doktorgrad i et relevant fag vil kvalitetssikre evalueringsmetoden samt delta i bedømmelsen av de skriftlige arbeidene i et utvalg av mappene.
  • I til mappen av obligatoriske innleveringer (se info om eksamen), forventes det at deltakerne deler erfaringer i klassen, for eksempel om litteraturen, gruppe-øvelser i klassen eller arbeidet med mappen.
  • To dobbelttimer per uke: (i) forelesning eller (ii) seminar (basert på litteratur, besøk av gjesteforeleser eller student-ledet). På noen seminar-dager, benyttes en del av tiden til veiledning i oppgaver og gruppearbeid.
  • GSK