EDS227 Tradisjonell økologisk kunnskap

Studiepoeng:5

Ansvarlig fakultet:Fakultet for landskap og samfunn

Emneansvarlig:Aida Cuni-Sanchez

Campus / nettbasert:Undervises campus Ås

Undervisningens språk:Engelsk

Antall plasser:Maksimalt 30 studenter

Frekvens:Årlig

Forventet arbeidsmengde:125 timer

Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i juniblokken og har undervisning og vurdering i samme periode

Om dette emnet

Dette er et studentledet kurs som dykker ned i temaet tradisjonell økologisk kunnskap (TEK) fra hele verden, med særlig vekt på den norske konteksten. Studentene vil sammen utforske tre sentrale spørsmål: 1) Hva er TEK? En fordypning i den vitenskapelige debatten og eksempler fra Norge og andre steder. 2) Hvordan lærer vi om TEK? Med fokus på metoder, kunnskapsteorier og etiske vurderinger. 3) Hvordan kan TEK brukes til å forme bærekraftige løsninger? Utforsking av potensialet til TEK innen politikk, naturvern, jordbruk og mer.

Som et studentdrevet kurs vil både læringsaktivitetene og vurderingsmetodene delvis bli utformet i fellesskap etter hvert som kurset utvikler seg. Læringsaktivitetene er designet etter hode-hjerte-hånd-modellen for transformativ læring, som inkluderer: Hodet: Teoretisk input gjennom forelesninger og lesestoff. Hjertet: Refleksjon gjennom diskusjoner og refleksjonssirkler. Hendene: Praktiske erfaringer gjennom nærhet til naturen og innlevelse i TEK.

Dette kurset legger til rette for en kreativ læringsprosess som krever aktiv deltakelse fra studentene for å forme en felles, samarbeidsbasert læringsopplevelse.

Dette lærer du

Kunnskap:

Kandidaten

  • forstår konseptet tradisjonell økologisk kunnskap gjennom akademiske teorier og konkrete eksempler.
  • er kjent med metodologier for å forske på tradisjonell økologisk kunnskap og deres etiske implikasjoner.
  • har kunnskap om relevansen av tradisjonell økologisk kunnskap for å oppnå global bærekraft innen ulike disipliner (f.eks. matsikkerhet, genetisk mangfold, naturvern).

Ferdigheter:

Kandidaten

  • kan reflektere dypt over konsepter som er lært i forelesninger og under ekskursjoner for å utfordre sin egen forståelse av verden.
  • kan forske på tradisjonell økologisk kunnskap ved hjelp av metodologier som er diskutert i undervisningen.

Generell kompetanse:

Kandidaten

  • kan bruke tilegnet kunnskap og refleksjoner til å samarbeide med andre studenter.
  • kan presentere et originalt kunnskapsbasert prosjekt.
  • Læringsaktiviteter

    Emnet inneholder gjesteforelesninger, kollektive idémyldringer, refleksjonssirkler, studentledede presentasjoner, praktiske økter om metoder brukt for å samle inn tradisjonell økologisk kunnskap (TEK) og ekskursjoner. Ekskursjonene kan inkludere et guidet besøk i en botanisk hage, og sanking i en lokal skog.

    Gjesteforelesninger, noen av ekskursjonene, studentledede presentasjoner av lesestoff og idémyldringsøkter gir studentene muligheter til å tilegne seg kunnskap. Refleksjonssirkler, noen ekskursjoner og praktiske økter legger til rette for at studentene kan utvikle ferdigheter.

    Studentene forventes å delta aktivt i alle aktiviteter og jevnlig dokumentere refleksjonene sine i en refleksjonslogg. Det oppfordres også til å lese, lytte til eller se relevant litteratur, samt å finne eget foretrukket læringsmateriale om temaet. Som en del av leseaktiviteten kreves det at studentene presenterer én tekst for de andre i klassen.

  • Læringsstøtte
    Emnet ledes av to undervisningsassistenter, som er meddesignere og tidligere studenter av kurset. De er tilgjengelige for spørsmål og veiledning under alle aktiviteter, ettersom de vil delta i disse. Kursansvarlig er hovedsakelig tilgjengelig for spørsmål angående vurderingen, men dersom andre utfordringer skulle oppstå, er tilgjengelig også i kontortiden.
  • Pensum
    Gjøres tilgjengelig ved oppstart av emnet.
  • Forutsatte forkunnskaper
    Ingen
  • Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen

    Porteføljen inkluderer: en presentasjon basert på litteratur, en fagfellevurdert refleksjonslogg som dokumenterer læring og tanker gjennom hele kurset, samt en gruppepresentasjon.

    Vurdering: bestått / ikke bestått.



    Mappevurdering

    Karakterregel: Bestått/ Ikke bestått

  • Sensorordning
    Én intern sensor vil være involvert i sensureringen.
  • Undervisningstider
    30 timer
  • Fortrinnsrett
    Studenter på B-DS og M-IES