ECN215 Mikroøkonomi II - Konsument, produsent, marked og velferd
Studiepoeng:10
Ansvarlig fakultet:Handelshøyskolen
Emneansvarlig:Muhammad Yahya
Campus / nettbasert:Undervises campus Ås
Undervisningens språk:Engelsk
Frekvens:Årlig
Forventet arbeidsmengde:250 timer
Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i høstparallellen. Emnet har undervisning/vurdering i høstparallellen.
Om dette emnet
Del I: Markeder og priser. Del II: Konsument-teori. Del III: Produsent-teori. Del IV: Markedsstruktur og konkurransestrategi. Del V: Generell likevekt, effektivitet og markedssvikt.
Dette lærer du
Kunnskap:
Etter kurset skal studenten ha grunnleggende kunnskap om sentrale mikroøkonomiske tema som:
- Konsumentteori.
- Produsentteori.
- Fullkommen konkurranse og monopol.
- Velferdsteori.
Ferdigheter:
Etter dette kurset skal studenten:
- kunne forklare og analysere en nyttemaksimerende konsuments allokering av inntekt mellom ulike anvendelser og ut fra det være i stand til å drøfte hvordan endringer i priser og inntekt vil påvirke etterspørselen etter varer og tjenester.
- kunne forklare og analysere en kostnadsminimerende bedrifts valg av innsatsfaktorkombinasjoner, og ut fra det (a) kunne forklare kostnadsfunksjonen for en slik bedrift og (b) være i stand til å drøfte hvordan endringer i bedriftens produksjon eller i prisene på innsatsfaktorene vil slå ut i bedriftens etterspørsel etter ulike innsatsfaktorer.
- kunne forklare og analysere valg av produksjonsnivå og prissetting under frikonkurranse og i situasjoner der produsenten har markedsmakt (monopol).
- kunne forklare og analysere velferdseffektene av offentlige markedinngrep.
Generell kompetanse:
- kunne bruke abstrakte grafiske og enkle matematiske modeller.
Læringsaktiviteter
Læringsstøtte
Pensum
Forutsatte forkunnskaper
Anbefalte forkunnskaper
Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
Sensorordning
Obligatorisk aktivitet
Undervisningstider
Overlapp
Opptakskrav