BUS338 Business Forecasting
Studiepoeng:10
Ansvarlig fakultet:Handelshøyskolen
Emneansvarlig:Daumantas Bloznelis
Campus / nettbasert:Undervises campus Ås
Undervisningens språk:Engelsk
Antall plasser:70
Frekvens:Årlig
Forventet arbeidsmengde:250 timer.
Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i høstparallellen. Emnet har undervisning/vurdering i høstparallellen.
Om dette emnet
Emnet tilbyr en bred introduksjon til prognostisering. Det bruker statistiske modeller, beslutningsregler og programmeringsferdigheter for å løse utvalgte forretningsproblemer. Emnet omhandler typer av prognoseproblemer, forutsigbarhet, typer av prognoser (punkt, intervall, tetthet) og deres optimalitet under ulike tapsfunksjoner. Det introduseres en rekke prognosemetoder som går fra enkel eksponentiell glatting til avanserte automatiserte algoritmer. Emnet dekker også prognosekombinasjon, prognoseevaluering, sammenligning og identifisering av overlegne prognoser.
Formålet er å tilegne praktiske prognoseferdigheter basert på en solid forståelse av statistiske og beslutningsteoretiske prinsipper og stiliserte fakta om forretningsdata. Undervisning kombinerer forelesninger, praktiske øvelser og selvstendig gruppearbeid med obligatoriske oppgaver.
Dette lærer du
Kunnskap:
Studentene er kjent med
1. sentrale ideer innen prognostisering
2. optimaliseringskriterier som ligger til grunn for beslutningstaking
3. tilfeldighet og dens manifestasjoner, tolkninger og rolle i prognostisering
Ferdigheter:
Studentene kan
1. identifisere relevante særtrekk og aspekter ved et prognoseproblem
2. formulere problemet matematisk
3. forutse nivået av forutsigbarhet
5. bruke ulike prognoseteknikker
6. evaluere prognoseytelse
7. sammenligne alternative prognoser og velge mellom dem
8. forbedre prognoser basert på historiske prognosefeil og tap
Generell kompetanse:
Studenter
1. kan analysere og diskutere prognoseproblemer i den virkelige verden
2. kan evaluere prognoseløsninger og forutse mulige feil
3. kan bruke R eller annen prognoseprogramvare
4. er bevisst på tilfeldighet og den menneskelige tilbøyeligheten til å forveksle støy med signal
Læringsaktiviteter
Læringsstøtte
Pensum
Forutsatte forkunnskaper
Anbefalte forkunnskaper
Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
Sensorordning
Obligatorisk aktivitet
Merknader
Undervisningstider
Overlapp
Opptakskrav