APL240 Miljø og planlegging, del 1
Studiepoeng:5
Ansvarlig fakultet:Fakultet for landskap og samfunn
Emneansvarlig:Guri Dyrset, Synne Movik
Campus / nettbasert:Undervises campus Ås
Undervisningens språk:Norsk
Antall plasser:165
Frekvens:Årlig
Forventet arbeidsmengde:125 timer
Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i vårparallellen. Emnet har undervisning/vurdering i vårparallellen, .
Om dette emnet
Kurset gir en introduksjon til det norske plansystemet etter plan- og bygningsloven av 2008. Studentene får en innføring i plansystemet, rammene rundt planlegging, prosesser og vesentlige planverktøy som konsekvensutredninger. Emnet tar opp kommunale, fylkeskommunale og statlige oppgaver i planleggingen, og sentrale temaer er planprosessene, medvirkning og kunnskap. Det blir særlig lagt vekt på å vise hvordan arealplanlegging i stor grad fungerer som miljøpolitisk virkemiddel på kommunalt og regionalt nivå, hva slags roller ulike aktører har, og hvordan medvirkning og maktrelasjoner former planprosesser. Bærende ideer i miljøplanlegging som ‘helhetlig’ og ‘integrert’ blir forklart, og det blir også lagt vekt på å diskutere hva slags og hvordan kunnskap blir trukket inn i planleggingsprosesser. Gjennom konkrete eksempler vil det bli lagt vekt på å belyse problemstillinger knyttet til naturmangfold, landskap, friluftsliv, kystsonen og fjellområdene, vannforvaltning, helse og klima. Kurset trekker inn forelesere med praktisk erfaring med planlegging fra departementer og kommuner.
Dette lærer du
Etter endt kurs skal studentene:
- Vise en grunnleggende kunnskap om det norske plansystemet
- Kunne beskrive sentrale rammeverk og nasjonale, regionale og lokale føringer som påvirker den praktiske planleggingen og forvaltningen av naturressurser i Norge
- Kunne gjøre rede for kommunale og regionale planprosesser, medvirkning, og ulke aktørers roller i planprosesser
- Kunne beskrive prosessene, med særlig vekt på arealplaner
- Vise forståelse for sentrale ideer i miljøforvaltningen, og hvordan kunnskap og politikk spiller inn i håndteringen av interessekonflikter
Læringsaktiviteter
Læringsstøtte
Pensum
Anbefalte forkunnskaper
Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
Sensorordning
Merknader
Undervisningstider
Fortrinnsrett
Opptakskrav