APL230 Planteori
Studiepoeng:10
Ansvarlig fakultet:Fakultet for landskap og samfunn
Emneansvarlig:Andreas Hengstermann
Campus / nettbasert:Undervises campus Ås
Undervisningens språk:Engelsk
Antall plasser: 45 BYREG 3. år er prioritert.
Frekvens:Årlig.
Forventet arbeidsmengde:Kurset er lagt opp til å kreve ca 250 timer totalt. Orienteringsverdier: 40 t tilstedeværelse i klassen (kontinuerlig), 40 t lesing og lesing av notater (kontinuerlig), 40 t gruppearbeid (2 ukers toppperiode i løpet av semesteret), 20 t skriftlig rapport (peak periode ved slutten av semesteret), 100 t selvlærende og admin.
Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i høstparallellen. Emnet har undervisning/vurdering i høstparallellen.
Om dette emnet
Emnet introduserer planleggingsteori og ulike måter å tenke planlegging på (såkalt: Teorier om planlegging). Det åpner for spørsmål om planleggingens samfunnsroller, relasjonene mellom planlegging og politikk, hvem planlegging antas å være for og hva som kan anses som «god» planlegging. Dette er alle spørsmål av relevans for hvordan man kan forstå planleggingsprofesjonen, planleggingsfagfolks rolle, planleggingshåndverket og planetikk i lys av ulike teorier om planlegging.
Kurset dekker ledende planleggingstenkere og ulike tankeretninger med fokus på planleggingsideer formet i vestlige demokratier - kartlegger histografien til planlegging gjennom og praksis gjennom det 21. århundre. Kurset følger banen til planleggingsideer gjennom historien, og legger vekt på planleggingsideer og sentrale debatter av relevans i dag, da kurset forsøker å integrere et spekter av tidligere og moderne planleggingsteorier. I kurset vil lokale og internasjonale eksempler eksemplifisere teori og øke forståelsen av teori i planleggingspraksis.
Dette lærer du
På slutten av dette kurset vil vellykkede studenter kunne...
Kunnskap/forståelse
- … demonstrere en bred forståelse av rollen til planleggingsteoriens litteratur ved å kunne plassere individuelle vitenskapelige artikler innenfor planleggingslitteraturens kanon.
- … skille mellom ulike skoler innen planleggingsteori ved å identifisere deres kjerneegenskaper.
Søknad / analyse
- … vurdere ulike planleggingsteorier ved å sammenligne og kontrastere utvalgte teorier.
- … anvende en planleggingsteori på et moderne praksisscenario ved å utvikle en boligstrategi og presentere den som en vitenskapelig plakat.
Syntese / evaluering
- … diskutere relevansen av planleggingsteori for planleggingspraksis generelt og for å informere deres fremtidige profesjonelle karriere ved å reflektere over det i en 1000-ords syntese.
Læringsaktiviteter
Pensum
Forutsatte forkunnskaper
Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
Sensorordning
Obligatorisk aktivitet
Merknader
Undervisningstider
Fortrinnsrett
Opptakskrav