APL230 Planteori

Studiepoeng:10

Ansvarlig fakultet:Fakultet for landskap og samfunn

Emneansvarlig:Andreas Hengstermann

Campus / nettbasert:Undervises campus Ås

Undervisningens språk:Engelsk

Antall plasser:

45

BYREG 3. år er prioritert.

Frekvens:Årlig.

Forventet arbeidsmengde:Kurset er lagt opp til å kreve ca 250 timer totalt. Orienteringsverdier: 40 t tilstedeværelse i klassen (kontinuerlig), 40 t lesing og lesing av notater (kontinuerlig), 40 t gruppearbeid (2 ukers toppperiode i løpet av semesteret), 20 t skriftlig rapport (peak periode ved slutten av semesteret), 100 t selvlærende og admin.

Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i høstparallellen. Emnet har undervisning/vurdering i høstparallellen.

Om dette emnet

Emnet introduserer planleggingsteori og ulike måter å tenke planlegging på (såkalt: Teorier om planlegging). Det åpner for spørsmål om planleggingens samfunnsroller, relasjonene mellom planlegging og politikk, hvem planlegging antas å være for og hva som kan anses som «god» planlegging. Dette er alle spørsmål av relevans for hvordan man kan forstå planleggingsprofesjonen, planleggingsfagfolks rolle, planleggingshåndverket og planetikk i lys av ulike teorier om planlegging.

Kurset dekker ledende planleggingstenkere og ulike tankeretninger med fokus på planleggingsideer formet i vestlige demokratier - kartlegger histografien til planlegging gjennom og praksis gjennom det 21. århundre. Kurset følger banen til planleggingsideer gjennom historien, og legger vekt på planleggingsideer og sentrale debatter av relevans i dag, da kurset forsøker å integrere et spekter av tidligere og moderne planleggingsteorier. I kurset vil lokale og internasjonale eksempler eksemplifisere teori og øke forståelsen av teori i planleggingspraksis.

Dette lærer du

På slutten av dette kurset vil vellykkede studenter kunne...

Kunnskap/forståelse

  • … demonstrere en bred forståelse av rollen til planleggingsteoriens litteratur ved å kunne plassere individuelle vitenskapelige artikler innenfor planleggingslitteraturens kanon.
  • … skille mellom ulike skoler innen planleggingsteori ved å identifisere deres kjerneegenskaper.

Søknad / analyse

  • … vurdere ulike planleggingsteorier ved å sammenligne og kontrastere utvalgte teorier.
  • … anvende en planleggingsteori på et moderne praksisscenario ved å utvikle en boligstrategi og presentere den som en vitenskapelig plakat.

Syntese / evaluering

  • … diskutere relevansen av planleggingsteori for planleggingspraksis generelt og for å informere deres fremtidige profesjonelle karriere ved å reflektere over det i en 1000-ords syntese.
  • Læringsaktivitetene er organisert rundt tematiske interaktive seminarer som holdes ukentlig. Som student forventes det at du forbereder deg til hvert seminar (for å lese utvalgte vitenskapelige tekster ukentlig) og deltar aktivt på seminarene (f.eks. leseklubb). En del av forberedelsene er å jobbe med tekster og føre leselogg (lesenotater). Aktivitetene i klasserommet gjøres ofte i grupper, inkludert diskusjoner og forelesninger.

    Den generelle arbeidsmengden til kurset er jevnt fordelt over kurset for å tillate suksessiv fordøyelse og bearbeiding av innholdet. Studentene vil ha fortløpende leseoppgaver, et gruppearbeid, og en skriveoppgave på slutten av semesteret.

    Teoriene brukes i en praktisk planleggingsoppgave utviklet i gruppearbeid. Til dette lages det en vitenskapelig plakat, som skal presenteres én gang i løpet av semesteret og én gang ved semesterslutt. Hver gruppe har en fase (ca. 2 uker) med intensivt arbeid i løpet av semesteret.

    Utvekslingsstudenter (f.eks. Erasmus) er eksplisitt invitert til å delta i dette kurset.

  • En litteraturoversikt vil være tilgjengelig når kurset starter og studiemateriell lastes opp fortløpende på Canvas.
  • APL103 pluss gjennomføring av 2. års planleggingsprogram
  • Mappevurdering. Bestått/ikke bestått. Mappen består av: Lesenotatene (individuelt arbeid), den vitenskapelige plakaten (gruppearbeid) og den skriftlige refleksjonen (enkeltarbeid)

    Mappevurdering Karakterregel: Bestått/ Ikke bestått
  • Ekstern sensor kvalitetssikre mappevurderingen.
  • Ukentlige obligatoriske oppgaver og oppmøte på seminarene. Hvis du ikke deltar på et seminar, kan du bli bedt om å kompensere for dette med en ekstra oppgave.
  • Kurset kan oppleves som krevende fordi det innebærer stor mengde lesestoff.
  • Omtrent 40 timer seminarier.
  • M-BYREG
  • GSK