APL200 Lokal planlegging
Studiepoeng:15
Ansvarlig fakultet:Fakultet for landskap og samfunn
Emneansvarlig:Marius Grønning
Campus / nettbasert:Undervises campus Ås
Undervisningens språk:Norsk
Antall plasser:84
Frekvens:Årlig
Forventet arbeidsmengde:Totalt 375 timer fordelt på forelesninger, selvstudium og gruppearbeid.
Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i vårparallellen. Undervisningen går i vårparallellen, med vurdering i eksamensperioden.
Om dette emnet
En kommuneplan kan betraktes som et landskapsprosjekt og et styringsverktøy for stedsutvikling. Norske kommuner organiserer lokaldemokratiet, leverer tjenester til sine lokalsamfunn og er samtidig myndighet for planlegging av arealbruken. Kommunen er pålagt å lage en kommuneplan med samfunnsdel og arealdel. Den kommunale planmyndigheten utgjør dermed den viktigste romlige kompetansen i Norge, og kommuneplanens arealdel er det overordnete verktøyet. I dette emnet lærer studentene å lage en kommuneplan (arealdelen), dvs. å forme landskap og styre den romlige utviklingen ved hjelp av kommuneplanens arealdel som verktøy. Det innebærer et bredt spekter av kunnskap, kompetanse og ferdigheter:
- å forstå hvordan planlegging kan være en teknisk støtte for bærekraftig utvikling når folkevalgte, næringsliv og sivilsamfunn utformer byer og landskap, organiseringer rommet og utvikler lokalsamfunn;
- å identifisere hvilke problemstillinger kommuneplanen kan løse, og skille det fra hva som løses på andre måter, samt å ta stilling til hvordan videre styring kan sikres gjennom oppfølging i ytterligere, mer detaljerte planer;
- å forme landskapet og styre den romlige utviklingen gjennom samordning og kontroll over arealbruken;
- å lage selve plandokumentet, med utforming av fysiske strukturer, plankart og bestemmelser som tildeler rettigheter for bruken av arealene, samt å formidle innholdet til de som er involvert i planleggingen.
Undervisningen er kasusbasert og tar for seg en kommune som velges i rimelig avstand til NMBU campus Ås. Praktiske oppgaver organiseres hovedsaklig som gruppearbeid, med øvingsoppgaver og veiledning, og med innleveringer, muntlige presentasjoner, fellesdiskusjoner og vurderinger. Det gis også individuelle oppgaver for å utvikle teoretiske perspektiver, kritisk refleksjon og innsikt i kommuneplanens rolle i det norske styringsverket, og i den utøvende planleggerens rolle.
I emnet utarbeides et konkret planforslag, med de formelle komponentene en kommuneplan består av (planprogram, planbeskrivelse, plankart og planbestemmelser). Det praktiske arbeidet er organisert i prosjektoppgaver for problembasert læring, der studentene vurderer konkrete steders tilstand, for deretter å ta stilling til hvordan en planprosess kan legges opp i samspill med ulike aktører, hvilke virkemidler som kan anvendes, hva man kan oppnå gjennom strategier, fysisk utforming og regulering, og hvordan en plan skal utformes for å bli et godt og forståelig styringsdokument for byer og lokalsamfunn. Det gis forelesninger om kommuneplanens rolle som styringsredskap, prinsipper og teorier for romlig planlegging, begreper og modeller for å gjenkjenne romlige fenomener og prosesser, det norske plansystemets funksjoner og virkemidler, samt arbeidsmetoder og teknikker som er overlevert gjennom planleggeryrkets historie og fagtradisjon.
Dette lærer du
Når emnet er gjennomført vil du være i stand til å:
- gjenkjenne funksjoner og virkemidler i det institusjonelle plansystemet (etter plan- og bygningsloven);
- beskrive kommuneplanens rolle i det norske styringsverket;
- lese arealbruksmønstre og gjenkjenne romlige fenomener og prosesser;
- legge opp en effektiv, inkluderende og demokratisk planprosess;
- organisere og forme romlige strukturer gjennom kontroll over arealbruken;
- velge virkemidler som gir kontroll over arealbruk og romlige prosesser;
- anvende metoder og teknikker for kommuneplanen som landskapsprosjekt og stedsutviklingsverktøy;
- tegne og redigere et digitalt plankart som gir en god formidling av geodata og plandata;
- utarbeide et planforslag etter det som til enhver tid er gjeldende lovverk, politikk og føringer;
- verdsette overordnete planprosesser og planprodukter, særlig kommuneplanens arealdel.
Læringsaktiviteter
Læringsstøtte
Pensum
Forutsatte forkunnskaper
Anbefalte forkunnskaper
Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
Sensorordning
Obligatorisk aktivitet
Merknader
Undervisningstider
Fortrinnsrett
Overlapp
Opptakskrav