THT390 Forberedelse til masteroppgaven
Studiepoeng:5
Ansvarlig fakultet:Fakultet for realfag og teknologi
Emneansvarlig:Vegard Nilsen
Campus / nettbasert:Undervises campus Ås
Undervisningens språk:Norsk, engelsk
Frekvens:Årlig
Forventet arbeidsmengde: Normert arbeidsmengde for et 5 studiepoengs emne er 125 timer, fordelt omtrent som følger:
Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i høstparallellen. Emnet har undervisning/vurdering i høstparallellen.
Om dette emnet
Formålet med emnet er å gi en praktisk innføring i planlegging og gjennomføring av et lite forskningsprosjekt, som en masteroppgave. Studentene vil gjennom selvstendig arbeid under veiledning gjennomføre et forprosjekt knyttet til sitt eget planlagte tema for masteroppgaven. Emnet er særlig rettet mot studenter i vann- og miljøteknikk, men det er også åpent for andre studenter.
Temaer som tas opp i emnet er:
- Formålet med masteroppgaven
- Utvikling av en god problemstilling og gode forskningsspørsmål
- Planlegging av relevant metodebruk
- Litteratursøk, lese forskningsartikler, referansehåndtering, siteringspraksis og plagiat
- Håndtering av egne forskningsdata
- Oppbygning av forskningsrapporter/masteroppgaver
- Språkføring, skriveverktøy og skrivetips
- Regelverk og retningslinjer for masteroppgavearbeidet, inkludert personvernregler
- Fag- og forskningsetikk
- Bruk av kunstig intelligens i forskning og skriving
- Tidsbudsjettering, veiledningsrutiner, håndtering av problemer og uforutsette hendelser
- Presentasjonsteknikk
Dette lærer du
Kunnskap:
- Studenten har kunnskap om vesentlige aspekter ved planlegging, gjennomføring og rapportering av forskning, inkludert regelverk og retningslinjer
- Studenten har gjennom litteratursøk og lesing av forskningslitteratur tilegnet seg dybdekunnskap om et selvvalgt avgrenset tema
Ferdigheter:
- Studenten kan gjøre litteratursøk og orientere seg i fag- og forskningslitteratur
- Studenten kan identifisere og formulere meningsfylte forskningsspørsmål og velge relevante metoder for å svare på forskningsspørsmålene
- Studenten behersker de viktigste funksjoner i selvvalgte skriveverktøy og referansehåndteringsverktøy, og kan følge god siteringspraksis
- Studenten kan håndtere forskningsdata iht. regelverk og retningslinjer
- Studenten kan strukturere en fag- eller forskningsrapport på hensiktsmessig måte og har trening i å bruke et språk som passer til sjangeren
- Studenten kan bruke kunstig intelligens i faglig sammenheng på hensiktsmessig måte, og kan gjøre seg etiske refleksjoner rundt dette
- Studenten kan presentere fagstoff og forskningsplaner i muntlig form
Generell kompetanse:
- Studenten har erfaring med å reflektere rundt fag- og forskningsetikk innenfor eget fagområde
- Studenten har erfaring med å strukturere en fag- eller forskningsrapport
- Studenten har erfaring med muntlig presentasjon av fagstoff
Læringsaktiviteter
Læringsstøtte
Pensum
Forutsatte forkunnskaper
Anbefalte forkunnskaper
Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
Sensorordning
Obligatorisk aktivitet
Merknader
Undervisningstider
Overlapp
Opptakskrav