PPYD300 Ledelse av læringsprosesser i naturbruk
Studiepoeng:30
Ansvarlig fakultet:Fakultet for realfag og teknologi
Emneansvarlig:Kristian Bergersen
Campus / nettbasert:Undervises campus Ås
Undervisningens språk:Norsk
Frekvens:Årlig
Forventet arbeidsmengde:750 t
Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i augustblokka. Emnet har undervisning/vurdering i augustblokka, høstparallellen, januarblokka, vårparallellen, juniblokka.
Om dette emnet
Emnet består av
Emnegruppe1: Ledelse av læringsprosesser - ledelse av lærings- og utviklingsarbeid i et individ og gruppeperspektiv.
Emnegruppe 2: Skolen i samfunnet - ledelse av lærings- og utviklingsarbeid i et organisasjons- og samfunnsperspektiv.
Hovedvekten i dette emnet legges på emnegruppe 1, men begge emnegrupper inngår i emnet.
Temaer som dekker de to emnegruppene er: Utvikling av praksis og praksisteori som lærer gjennom planlegging, gjennomføring og vurdering av læring i programfag i naturbruk ut fra yrkesdidaktiske og yrkespedagogiske prinsipper, teorier og erfaringer. Kvalifikasjonsanalyse av arbeidsoppgaver som grunnlag for læringsoppgavene. Allmennretting av yrkesfag. Uformell og formell vurdering. Induktiv læring og erfaringslæring. Samfunnsperspektiver på naturbruk og naturbruksopplæring, entreprenørskap og utviklingsarbeid.
Dette lærer du
Studentene skal utvikle kompetanse i planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning for bærekraftig utvikling.
Kunnskap
- kan redegjøre for yrkesdidaktisk og -pedagogisk forsknings- og erfaringsbasert kunnskap rettet mot trinn 8-13
- kan redegjøre for programområdenes, skoleslagets og opplæringsløpets egenart
- kan redegjøre for aktuelle læringsarenaer og arbeidsmetoder relatert til fagets/yrkets egenart og tradisjoner
Ferdigheter
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning basert på relevant forsknings- og erfaringsbasert kunnskap og gjennomføre faglig utviklingsarbeid
- kan lede og legge til rette for undervisningsforløp som fører til gode faglige og sosiale læringsprosesser
- kan bruke varierte og relevante arbeidsmetoder, bruke digitale verktøy, differensiere og tilpasse opplæring i forhold til elevenes behov og i samsvar med gjeldende læreplanverk, og skape motiverende og inkluderende læringsmiljø
- kan beskrive kjennetegn på kompetanse, vurdere og dokumentere elevers læring, gi læringsfremmende tilbakemeldinger og bidra til at elevene kan reflektere over egen læring
- kan analysere læreplaner i fag og utvikle lokale planer, samt ha innsikt i sluttvurdering i faget
- kan kritisk vurdere fagenes og yrkenes samfunnsrolle og verdier og omsette dette i egen undervisning.
Generell kompetanse
- kan med stor grad av selvstendighet videreutvikle egen kompetanse og bidra til skolefagenes utvikling, samt styrke elevenes faglige/yrkesfaglige identitet
- kan kritisk reflektere over faglige/yrkesfaglige, etiske og politiske spørsmål, særlig knyttet til utdanning for bærekraftig utvikling
- kan formidle fag-/yrkesdidaktiske problemstillinger på et avansert nivå
- kan legge til rette for entreprenørskap, nytenkning og innovasjon, og involvere lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv i opplæringen
- kan stimulere til yrkesstolthet, refleksjon og samarbeid om og utvikling av læring og undervisning i autentiske yrkessituasjoner
Læringsaktiviteter
Læringsstøtte
Pensum
Forutsatte forkunnskaper
Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
Sensorordning
Obligatorisk aktivitet
Undervisningstider
Fortrinnsrett
Opptakskrav