PPPE201 Skolestart og elevrelasjoner
Studiepoeng:5
Ansvarlig fakultet:Fakultet for realfag og teknologi
Campus / nettbasert:Undervises campus Ås
Frekvens: Årlig Tilbys første gang i studieår 2026-2027.
Undervisnings- og vurderingsperiode:Augustblokk og høstparallell
Om dette emnet
Emnet omhandler oppstart av skoleåret og alt som skjer i den forbindelse, faglig, sosialt og i skolen som helhet. Praksisopplæringen skal gi innsikt i skolen som organisasjon og læreres arbeidsoppgaver ved skolestart. Hensikten med emnet er å gi studenten forståelse for de mange oppgaver en lærer har, og hvordan lærere arbeider sammen for å danne og utdanne elever.
Dette lærer du
Kunnskap: Studenten
- har grunnleggende kunnskap om klasseledelse og relasjonsbygging ved skolestart
- har kunnskap om skolen som del av samfunnet deriblant skole-hjem samarbeid
- har erfaringsbasert kunnskap om skolen som organisasjon og kontaktlærers funksjoner
- har grunnleggende kunnskap om differensiering og tilpasning av undervisning
Ferdighet: Studenten
- kan lage og begrunne årsplan for fag
- kan planlegge, gjennomføre og reflektere over elevaktiviteter som legger til rette for inkludering, empati og fremtidstro ut fra vurderinger om elevers faglige og sosiale utgangspunkt
- kan bruke observasjon og beskrivelser til formative tilbakemeldinger
Generell kompetanse: Studenten
- kan finne og bruke relevant litteratur for å reflektere over praksis og til å diskutere dilemma og utfordringer som kan oppstå i forbindelse med oppstart av skoleåret
- kan gjøre etiske vurderinger knyttet til inklusjon og elevers medbestemmelse
- kan reflektere over skolen som en kompleks organisasjon og de ulike funksjonene deltakerne i organisasjonen har
Læringsaktiviteter
Læringsstøtte
Pensum
Forutsatte forkunnskaper
Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
Sensorordning
Obligatorisk aktivitet
Merknader
Fortrinnsrett