For Doktorgradsveiledere

Som veileder er du ph.d-kandidatens nærmeste samarbeidspartner.
På denne siden får du oversikt over hva dette samarbeidet innebærer for deg.

Shutterstock

Hovedveileder og medveileders ansvar

Veiledergruppen skal bestå av hovedveileder og normalt 1-2 medveiledere. Veilednings innhold og omfang er regulert av forskrift for graden ph.d.

Som hovedveileder har du faglig og administrativt hovedansvar for ph.d.-kandidatens utdanning, og er kandidatenes primære kontaktperson. Du har også ansvaret for (sammen med kandidaten) at kandidaten har jevnlig kontakt med sine andre veiledere.

Som medveileder har du (og de andre i veiledergruppen) et ansvar for at kandidaten deltar i et aktivt forskermiljø med seniorforskere og andre ph.d.-kandidater. Du må holde deg informert om fremdriften i kandidatens arbeid og følge opp faglige forhold som kan medføre forsinket gjennomføring av ph.d.-utdanningen.

Sommerstemning ved Tårnbygningen 2018

Er du ekstern hovedveileder?

Hovedveileder skal være ansatt ved fakultetet der ph.d.-kandidaten er tilknyttet. I særskilte tilfeller, når faglige hensyn tilsier det, kan det oppnevnes ekstern hovedveileder.

Dersom du er ekstern hovedveileder er det spesielt viktig at du har tett og god kommunikasjon med medveileder fra NMBU. I praksis er det medveileder fra NMBU som fungerer som kontaktpunkt ovenfor instituttleder og ph.d.-rådgivere ved institusjonen.

En hånd tegner på en tavle ved siden av en labyrint med en rød strek som sirkler seg gjennom labyrinten.

Hva sier NMBUs etiske retningslinjer om veilederforholdet?

  1. Veiledningsforholdet omfatter her forholdet mellom veileder og stipendiat. Partene i veiledningsforholdet skal utvise respekt for hverandres personlige og faglige integritet, og avstå fra enhver handling eller uttalelse som kan innebære angrep på den andre parts verdighet.

    Universitetets etiske retningslinjer skal danne grunnlag for refleksjon omkring etiske spørsmål, og være en veileder for studenter og ansatte når de må håndtere etiske dilemma og manøvrere i situasjoner hvor det ikke er opplagt hva som er riktig og galt.
Til NMBUs etiske retningslinjer (pdf)


Kvinnelig student foran dataskjermen

Veilederopplæring på ph.d.-nivå

  1. Emnet PPVE400 (Veiledning av master- og ph.d.-kandidater; 5 studiepoeng) har siden 2020 vært et opplæringstilbud for alle ansatte med veiledningsansvar for ph.d.-kandidater ved NMBU. Emnet skal gi deg, som veileder, innsikt i veiledningspedagogiske teorier, grunnprinsipper og modeller knyttet til doktorgradsveiledning. De relasjonelle aspektene ved veiledning, er også vektlagt. Fordi mange ph.d.-kandidater opplever utfordrende perioder i studiet, legger emnet også vekt på den vanskelige veiledningssamtalen. Emnet har oppstart igjen i november 2024.

Les mer om emnet Litteraturliste
Studenter på Campus Ås.

Å etablere et godt forhold fra starten av

  1. Å starte på en ph.d.-utdanning er en betydelig forpliktelse som krever klarhet og gjensidig forståelse mellom kandidaten og veilederen. Vi anbefaler å etablere forventninger til samarbeidet og veiledningen så tidlig som mulig i prosessen. Dette kan bidra til å sikre en produktiv og en positiv opplevelse for både kandidaten og deg som veileder. Bruk skjemaet Forventningsavklaring mellom ph.d.-kandidat og veileder(e) (pdf) som hjelpeverktøy når dette diskuteres.
Her ser vi en bakterie som angripes av mange bakteriofager. Bakteriofagene fester seg til bakteriens overflate og sprøyter DNA-et sitt inn i bakterien.

Hvordan kan du sørge for god faglig oppfølging av ph.d.-kandidaten?

  1. Ha jevnlig kontakt og delta aktivt i kandidatens forskningsprosjekt.
  2. Bistå med å klargjøre prosjektbeskrivelsen og velge ut relevante kurs i opplæringsdel.
  3. Bistå kandidaten med å utvikle en fremdriftsplan for gjennomføringen av ph.d.-løpet.
  4. Gi råd om formulering og avgrensing av tema og problemstillinger.
  5. Drøfte og vurdere hypoteser og metoder.
  6. Gi hjelp til orientering i faglitteratur og datagrunnlag.
  7. Gi veiledning i forskningsetiske spørsmål.
  8. Hjelpe kandidaten med å komme i kontakt med andre relevante vitenskapelige miljøer.
  9. Organisere og gjennomføre de obligatoriske start/midtveis/sluttseminarene.
  10. Ha administrativt hovedansvar for ph.d.-kandidatens utdanning, herunder ansvar for prosjektets utgifter.
  11. Løse eventuelle utfordringer knyttet til læringsmiljøet.

Det er viktig å se det kommersielle potensialet i teknologi.

Hovedveileders administrative oppgaver

  • Som hovedveileder har du det administrative hovedansvaret for ph.d.-kandidatens utdanning. Det administrative hovedansvaret innebærer bl.a.:
  • Forberedelse av eksterne kandidaters opptakssøknad
  • Kvalitetssikre ph.d.-avtale, utdanningsplan og datahåndteringsplan
  • Ansvar for at startseminaret for kandidaten arrangeres innen 4 måneder etter oppstart.
  • Ansvar for å sikre god progresjon og gjennomføring. Du må sammen med kandidaten fylle ut fremdriftsrapport og sørge for at kandidaten leverer dette innen 1. oktober hvert år.
  • Dersom det er endringer i avtaleperioden må du sørge for at kandidaten sender inn skjema 2.2.1 Endring avtaleperiode (doc) til instituttleder.
  • Du som er hovedveileder har ansvaret for å foreslå medlemmer til bedømmelseskomitéen. Denne skal vurdere din kandidats avhandling.
  • Du må diskutere ønsket dato for disputas med kandidaten og melde inn dato til ph.d.-rådgiver ved fakultetet.

Bytting av veileder

  1. Ph.d.-kandidat eller hovedveileder kan be fakultetet om å oppnevne ny(e) veileder(e). En hovedveileder kan ikke fratre før ny hovedveileder er oppnevnt. Fakultetet har ansvar for straks å utpeke ny(e) veileder(e) ved langvarig sykdom, permisjon e.l.
Til søknadsskjema 2.2.3

.

Problemer i forholdet mellom deg og kandidat?

  1. Tvister mellom deg og ph.d.-kandidaten som ikke kan løses i fellesskap, kan bringes inn for behandling ved fakultetet. Dersom det ikke kommes til enighet om hvordan tvisten kan løses, kan du eller kandidaten be om å få endret veilederavtalen. Anmodning om å bli løst fra avtalen skal sendes til fakultetet, med kopi til den andre parten i saken.

Det er behov for kvalitetsheving av deler av matrikkelen, ifølge en fersk doktorgradsavhandling fra NMBUs Veronica Trygstad.

Ph.d.-skjemaer

  1. Som doktorgradsveileder vil du gjennom ph.d.-utdanningsløpet bistå kandidaten i å fylle ut flere relevante ph.d.-skjemaer, fra søknad til disputas.
Gå til ph.d.-skjemaer

Har du spørsmål? Kontakt oss: