Norges Forskningsråd - Kompetansebyggende prosjekt for næringslivet (KSP)
Ønsker du å delta i prosjektet og har en Nissan Leaf eller Nissan e-NV200?
Vi vil veldig gjerne ha deg med i prosjektet. Vi vil lade batteriet i bilen din noe opp og ut en til to ganger om dagen, omtrent som om du benyttet bilen til daglig. Utladning vil ikke gå under 20 % av batteriets kapasitet og opplading ikke over 80 %, oftest fluktuere rundt 50 % batterilading slik at vi ikke påvirker kapasiteten til batteriet.
Når du kommer å henter bilen vil batteriet selvfølgelig være fulladet. Betal en symbolsk pris for parkering og strøm betaler vi også. Parkeringsplassene er i parkeringshuset P10 nær inngangen og således av de mest attraktive på Gardermoen.
Selv om vi er sikre på at bilen vil være ladet på ønsket tidspunkt ønsker vi å garantere gratis lading. Uavhengig av hvilken grunn, dersom batteriet ikke er fulladet når bilen hentes vil vi dekke kostnad for full opplading på nærmeste hurtigladestasjon.
Send en epost til thomas.martinsen@nmbu.no med informasjon om når du planlegger å parkere bilen på Gardermoen, så vil vi komme tilbake til deg med informasjon om deltakelse.
Bakgrunn
Andelen fornybar energi øker, både nasjonalt og globalt. Kraft fra fornybar energi er ofte væravhengig samtidig som skifte fra bruk av fossil energi til økt bruk av elektrisitet øker variasjon i etterspørsel. Tilsammen blir det mer utfordrende å holde elforsyningen stabil. I prosjektet «Nettbalansering fra store parkeringsanlegg med el-biler og næringsbygg»" vil vi undersøke om energilagring i batteriene i parkerte elbiler og styring av energibruk i bygninger kan bidra til en mer fleksibel og dermed økonomisk energibruk. Vi vil både bruke batteriene i parkerte elbiler som midlertidig energilager, og styre energikrevende utstyr i næringsbygg. Da kan vi bruke mye elektrisitet om natten og mindre om morgenen og ettermiddagen. Det reduserer effekttopper og dermed behov forutbygging av nettet, som er kostbart og krever areal.
Mål
Vi skal bruke Oslo lufthavn Gardermoen som case. På flyplasser er det forutsigbart hvor lenge bileierne ønsker å la bilen stå parkert og dermed hvor lenge el-bilbatteriene er tilgjengelig. Vi vil lage en modell som sikrer bileier lading samtidig som vi optimaliserer bruk av energi-lageret. Vi vil utvikle et program for å beregne potensialet for fleksibilitet. Videre vil vi analysere økonomiske fordeler både samfunnsøkonomisk og privatøkonomisk for aktørene.
Resultater
Publikasjoner
The grid benefits of vehicle-to-grid in Norway and Denmark: An analysis of home- and public parking potentials
Niels Oliver Nagel, Eirik Ogner Jåstad, Thomas Martinsen
Energy 293 (2024), 130729
https://doi.org/10.1016/j.energy.2024.130729Abstract
This study provides an analysis of the potential benefits of bi-directional charging of electric vehicles (V2G) and its implications for the energy sector using the Balmorel energy system model. We compare results from V2G scenarios to those of smart charging scenarios, specifically focusing on the target year 2040. The study explores specific cases: large-scale adoption of V2G for home charging and small-scale adoption at public airport parking lots. Two market regions, Norway and Denmark, are in focus and shed light on how different energy mixes affect the results. Findings show that large-scale V2G adoption has the potential to significantly affect prices in the analyzed price regions. V2G helps decrease price volatility, reduce peak and valley electricity prices, reduce renewable curtailment, and reduce the cost of operation in the energy system. The spread between charging and discharging prices is highest in the case of small-scale adoption and in regions with less inherent power system flexibility. Large-scale adoption leads to diminishing V2G returns. Also, more inherent power system flexibility competes with V2G. In the flexible Norwegian price regions, V2G may increase average electricity prices, leading to a tradeoff between societal and consumer welfare.Smart charging of electric vehicles based on scheduling theory
Heidi S. Nygård, Ingrid Maria Mørch, Olvar Bergland
27th International Conference on Electricity Distribution (CIRED 2023), pp 3889-3893Abstract
Reducing energy related costs by better timing demand for power is a rapidly growing concept due to increased and more fluctuating energy prices. One way to achieve this is through smart charging of electric vehicles (EVs). In the present work, a python-based program has been developed based on scheduling theory and tailored to the specific objectives of charging at a long-term parking facility. Basic building blocks of the theory were assessed to explore the possibility of combining them into a useful model of the problem. The simulation yields example schedules where charging is restricted to night-time and no more EVs than necessary are charged simultaneously, without compromising the constraint of fully charged vehicles at predefined due dates.Load scheduling and V2G to minimize power demand - exploring potential for airport parking facility, Norway
Thomas Martinsen, Georg Devik, Heidi S. Nygård
27th International Conference on Electricity Distribution (CIRED 2023), pp 3324-3327Abstract
Electrification of transport introduces challenges but also opportunities. The challenges are increased power demand and possibly grid investment causing additional power demand cost for charging. However, electric vehicles are idle for long time periods, particularly at airport parking. This provides opportunities for scheduled charging in order to minimize power charges. We have developed an algorithm giving priority to charging the electric vehicle(s) closest to departure while minimizing monthly average power demand. We are applying the algorithm to data from a parking facility in the Oslo airport vicinity. We explore the potential for reaching the minimum average monthly power demand through scheduling and discuss briefly the cost and benefits of introducing V2G. The results indicate that all EVs may be charged with only a small increase in the monthly average power demand and V2G would not provide further benefits for the parking facility owner with the current power tariff in Norway.The potential for load shifting with flexible EV charging at Oslo Airport Gardermoen
Åshild Grøtan, Thomas Martinsen, Rasmus Gåsemyr Tveitane, Heidi S. Nygård
CIRED Port Workshop 2022: E-mobility and power distribution systems, p. 975-979Abstract
Flexible charging as a load-shifting asset was explored using energy data from a parking facility with electric vehicle (EV) chargers at Oslo Airport Gardermoen (OSL) in Norway. The parking facility is an interesting candidate for flexible charging, as 60% of the charging sessions last for more than 24 hours. We investigated the potential to reduce the building’s peak load using scheduled EV charging. Monte Carlo simulations were used to model load shifting of EV charging based on historical parking data. Several scenarios were simulated, with variations in charging power, volume, duration, and the number of charging sessions. In every scenario the method successfully reduced the building’s highest loads, and in most scenarios the simulation almost completely avoided charging during the peak load hours. Overall, the study shows that there is a large amount of power flexibility in parked EVs at OSL, and that relatively simple distribution methods for charging can reduce the highest loads. Even with a larger number of charging sessions, the method used in this study would lower peak loads, although the uncertainties are greater for these scenarios.
Nyheter/omtale
- NeX2G ble presentert på Smartgrid-dagen 2024 ved NMBU. Nyhetsartikkel om arrangementet her.
- Smartgridsenteret arrangerte et webinar om elbilladere som en del av energisystemet og i den sammenheng inviterte vi NMBU og ABB for å snakke om dette. Opptak av webinaret finnes her.
- Kan parkerte elbiler bidra til mer bærekraftig bruk av energi?
Ett nytt prosjekt skal undersøke om batteriene i parkerte elbiler kan brukes til en mer fleksibel og økonomisk energibruk. - Snart kan du få betalt for å parkere på flyplassen
Til et pilotprosjekt på parkeringsplassen P10 på Oslo lufthavn jakter et team med forskere ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU) elbileiere som skal på ferie neste år - Soon you can get paid to park at the airport
Masteroppgaver
Vi tilbyr masteroppgaver i dette prosjektet for studenter ved MINA og REALTEK.
Tidligere masteroppgaver
- Utfordringer og muligheter med elbiler og effektivisering i fremtidens energisystem (Marie Eide Roalkvam, 2024)
- Predicting electricity demand using machine learning: Case study of Oslo Airport Gardermoen (Sigurd Grøtan, 2023)
- Simulering av styringsalgoritmer for lastflytting av industrielle varmtvannsberedere på Oslo Lufthavn Gardermoen (Njål Kolberg Olsen, 2023)
- Zero emission airport, OSLO Gardermoen - future energy use and combination of energy carriers (Lenka Ouro Akpo Vrabel, 2023)
- Kostnadsutvikling og potensiale for toveis veggladere og V2G-teknologi: En analyse av komponentene og mulig kostandsutviklingen og potensialet for bidrag til strømforsyningen fra elbilparken (Tor Alexander Guldal, 2023)
- Utfordringer i distribusjonsnettet ved elektrifisering av veitrafikken (Tomas Løkken, 2023)
- Potensial for redusert effektuttak ved ladeplan av elbiler på en langtirdsparkeringsplass: en studie av Gardermoen Parkering (Georg Devik, 2022)
- Prediksjon av elektrisitetsbruk i næringsbygg: Casestudie av Oslo Lufthavn Gardermoen (Kjersti Rustad Kvisberg, 2022)
- Deep reinforcement learning for vehicle-to-grid control of long-term parked EVs: A case study of Oslo airport Gardermoen (Filip Kristoff Ørn, 2022)
- Power Peak Shaving: How to Schedule Charging of Electric Vehicles and Organize Mutually Beneficial Vehicle to Grid (V2G) (Ingrid Maria Mørch, 2022)
- Importance of drivers and barriers for V2G? (Tamara Nørreskov Aasebøe, 2021)
- Fleksibilitet i parkerte elbiler ved næringsbygg : en casestudie av Oslo lufthavn Gardemoen (Rasmus Gåsemyr Tveitane, 2021)
Pågående masteroppgaver:
Deltakende forskere
Prosjektet koordineres av MINA, og er et samarbeid mellom MINA og REALTEK ved NMBU.
Eksterne partnere:
- Statnett
- OsloMet
- Avinor
- Eliva
- lnett
Deltakende NMBU-forskere
Mads Greaker
OsloMet