Utdanningsresultater for elever i barneskolen i Afrika: Med fokus på barn med nedsatt funksjonsevne

Av Emma Susanna Hidas; Huafeng Zhang

Skolebarn i Ghana
Foto: Shutterstock

Doktorgradsarbeidet til Huafeng Zhang utforsker skoleregistrering og læringsutbytte for barn med funksjonshemminger i afrikanske land, og fremhever forskjeller og kontekstuell påvirkning.

Denne doktorgradsavhandlingen undersøker skoleinnmelding og læringsutbytte for barn med funksjonsnedsettelser (CWD) i utvalgte afrikanske land, sammenlignet med barn uten funksjonsnedsettelser (CWOD). Basert på data fra Multiple Indicator Cluster Surveys (MICS) gjennomført i 12 afrikanske land og en prosjektundersøkelse blant skolebarn i Ghana og Niger, analyserer denne studien ulikheter i skoletilgang og ferdighetslæring. Studien undersøker videre påvirkningen av kontekstuelle faktorer, inkludert kjønn, søskenroller, familiens sosioøkonomiske status og et lands makronivå innen utdanningsutvikling.

Studien viser at barn med funksjonshemninger ofte har dårligere tilgang til skole og lavere læringsutbytte, og fremhever viktigheten av å forstå de ulike utfordringene disse barna møter. Den understreker behovet for målrettede politiske tiltak og gode støttesystemer for å gi alle barn like muligheter til kvalitetsutdanning. Dette er essensielt for å sikre at barn med funksjonshemninger får samme utdanningsmuligheter som andre barn.

Studien tar opp det kritiske temaet utdanningsulikhet for barn med funksjonshemninger, som ofte blir oversett i skolesystemer. Den gir viktig empirisk bevis for å identifisere trender og forskjeller i utdanning blant barn i afrikanske land. Høykvalitets kvantitative data om læringsutbytte for barn med funksjonshemninger i afrikanske kontekster er fortsatt sjeldne, og denne doktorgradsforskningen representerer en viktig innsats for å adressere dette kritiske gapet i feltet

Huafeng Zhang forsvarer sin doktorgradsoppgave "Utdanningsresultater for elever i barneskolen i Afrika: Med fokus på barn med nedsatt funksjonsevne" 24. april 2025.

Publisert - Oppdatert

Del på