Hvordan få til bærekraftig turisme og stedsutvikling i Færder?

Av Egil Jahren

Illustrasjonsbilde fra prosjektet: En brygge på Færder, tegnet over med en tenkt båtbrygge
Studentene fra NMBU tok for seg Færder kommune, og undersøkte hvordan kommunen blant annet kan tilrettelegge for bærekraftig turisme. Illustrasjon fra prosjektetFoto: Aasen / Rohde / Prestbøen / Dahl / Sevre

Bedre tilgjengelighet til nasjonalparken, utvikling av vertskapssteder, bevaring av strandsonen: Gjennom et prisvinnende undervisningsopplegg har studenter fra NMBU undersøkt muligheter for Færder kommune.

Færder kommune, sammenslått av Tjøme og Nøtterøy kommuner i 2018, står overfor både utfordringer og muligheter knyttet til sin unike beliggenhet ved Oslofjorden og Færder nasjonalpark. Høsten 2024 reiste 38 masterstudenter fra NMBU til Færder for å bruke kunnskapen på kommunens problemstillinger innen planlegging, forvaltning og utvikling.

Med veiledning fra faglærere innen landskapsarkitektur og by- og regionplanlegging ved NMBU, har studentene utviklet forslag til helhetlige og bærekraftige strategier. Løsningene tar inn plan, forvaltning, stedsutvikling, vern og næringsutvikling.

Les rapporten Bærekraftig planlegging av Færder kommune (pdf)

Naturvern, turisme og kulturarv

Kurset Regional landskapsplanlegging og lokalsamfunnsutvikling gir studentene muligheten til å jobbe med reelle caser. Hvert semester reiser studentene til en utvalgt region i Norge.

Målet for studentene er å identifisere ressurser for bærekraftig utvikling, forstå hvordan man får til medvirkning og å engasjere lokale krefter, samt å trene på kommunikasjon med ulike aktører og interessegrupper.

I Færder kommune jobbet studentene i åtte grupper, og gjennomførte landskapsressursanalyser og mulighetsstudier innen hvert sitt tema:

Gruppe 1: Utvikling av innfallsporter til Færder nasjonalpark Hvordan kan innfallsporter stimulere til økt kunnskap og bevissthet rundt Færder nasjonalparks verdier? Gruppen foreslår en fast båtrute med fem stoppesteder og naturveiledning for atferdsendring.

Gruppe 2: Utvikling av Tjøme som vertskapstettsted Hvordan kan Tjøme utvikles som vertskap for nasjonalparken? Gruppen foreslår utvikling av møteplasser, styrking av sykkelforbindelser og formidling av naturverdier.

Gruppe 3: Tilrettelegging av opplevelser i strandsonen Hvordan tilrettelegge for gode opplevelser i strandsonen uten å skade sårbart natur- og kulturlandskap? Gruppen foreslår etablering av naturopplevelser som offentlig badstue, robåt- og sykkelutleie, samt informasjonsarenaer for å bevisstgjøre om strandsonens verdier.

Gruppe 4: Bærekraftig landbruk og lokale matsystemer på Tjøme Hvordan kan bønder, lokale, hyttegjester og nasjonalpark-turister samarbeide for å bevare Tjømes dyrkbare jordarealer? Gruppens strategier inkluderer agroturisme, integrering av jordbruk i skoleundervisningen, og utvikling av møteplasser for lokalmat og kulturopplevelser.

Gruppe 5: Frivilligheten som kulturarv på Hvasser Hvordan kan frivilligheten som kulturarv fremme verdiskaping og identitetsbygging? Gruppen foreslår å styrke frivillighetens rolle gjennom formidling og utvikling av møteplasser som samler lokale og besøkende.

Gruppe 6: Forvaltning av Veierlands historie og landskap Hvordan kan Veierlands særegne kvaliteter bevares og verdiskapingen økes? Gruppen foreslår strategier for å tiltrekke flere fastboende, styrke kulturformidlingen, og forvaltning av kulturmiljøet.

Gruppe 7: Økologiske utfordringer i Oslofjorden ved Torød Hvordan kan man skape engasjement og handlingsvilje for å restaurere det marine økosystemet og kulturmiljøet i Torød? Gruppen foreslår tiltak som stedsbasert læring, dugnader for å fjerne stillehavsøsters, og tilrettelegging for lokale arrangementer.

Gruppe 8: Identitet og historie i Årøysund Hvordan kan Årøysunds identitet og historie bidra til å ivareta stedegne kvaliteter og styrke nærmiljøet? Gruppen foreslår utvikling av lokalsamfunnet gjennom forbedret kollektivtransport, etablering av fellesskapshus, og formidling av historien og kulturmiljøet.

Gruppebilde, alle studentene og lærere står på svaberg
Studentene under feltarbeidene i Færder kommune Foto: privat

Samarbeid med lokalbefolkning

Gjennom feltarbeidet fra 23. til 26. september 2024, fikk studentene en unik mulighet til et dypdykk i reelle problemstillinger for en norsk kommune. Under Færder-turen presenterte de foreløpige inntrykk til lokale aktører, og fikk tilbakemeldinger som ble tatt med videre i arbeidet.

Faglærerne Knut Bjørn Stokke og Morten Clemetsen ved NMBU har utviklet kursets undervisningsopplegg, hvor de vektlegger viktigheten av tett samarbeid med lokalbefolkningen for å oppnå gode resultater. For sitt undervisningsopplegg har de vunnet NMBUs utdanningspris.

– Dette prosjektet har gitt studentene verdifull erfaring i å jobbe tverrfaglig og i samspill med både lokalbefolkning og fagfolk fra ulike disipliner, sier Stokke. – Vi håper at innspillene fra studentene kan bidra til inspirasjon og nye impulser for en bærekraftig utvikling av Færder kommune.

I høstens feltarbeid ble studentene fulgt av Stokke og Clemetsen, samt Annegreth Dietze-Schirdewahn. De retter en stor takk til Færder kommune ved virksomhetsleder Andreas Mæland, seniorrådgiver Ronny Meyer, næringssjef Jonathan Hall, samt nasjonalparkforvalter Anne Sjømæling for deres faglige bidrag og hjelp til studentene.

Publisert - Oppdatert

Del på