Magnus Dybdahl er utdannet lektor i realfag. Som seniorrådgiver i Lærerstudentene i fagforeningen Utdanningsforbundet jobber han med å styrke lærerutdanningene i Norge og gjøre hverdagen til lærerstudenter bedre.
Hva jobber du med i dag? Hvilke arbeidsoppgaver har du?
I dag jobber jeg med å styrke lærerutdanningene i Norge, og gjøre lærerstudenter sin hverdag bedre. Konkrete arbeidsoppgaver er å arrangere nasjonale og regionale faglige arrangementer for lærerstudenter, utvikle medlemsfordeler og styrke Lærerstudentene sine lokallag der det er lærerutdanning.
Hva er det beste/mest spennende med den jobben du har i dag?
Det mest spennende med jobben er en variert arbeidshverdag, hvor ingen dager er like. Det er både mye utviklingsarbeid, og kontakt med lokale tillitsvalgte og andre i organisasjonen.
Hva var veien fra studiene til den jobben du har i dag?
Som student var jeg frivillig i Lærerstudentene, og satt i arbeidsutvalget i Lærerstudentene. Jeg kjente derfor til organisasjonen godt fra før av, og trivdes i den som tillitsvalgt.
Hvordan bruker du det du lærte i utdanningen din i den jobben du har i dag?
I utdanningen er det mye arbeid med prosessledelse og utvikling, som er nyttig for organisatorisk arbeid. Å engasjere seg i studentorganisasjoner har også gjort meg godt rusta for organisasjonslivet og møtevirksomhet.
Hvordan bidrar arbeidsplassen din i arbeidet med bærekraft?
Bærekraft er et av de grunnleggende prinsippene i organisasjonen, og vi jobber for at alle lærerutdanninger skal ha en utdanning for bærekraftig utvikling. Her har lærerutdanninga ved NMBU gått fram som et godt eksempel. I disse dager kartlegger vi hvor mange av lærerutdanningene som har en utdanning for bærekraftig utvikling, for å kunne påvirke de andre lærerutdanningene til å gjøre et helhetlig arbeid med bærekraft. Vi jobber også for at studenter og ansatte ved studieinstitusjonene skal velge klimavennlig transport på praksis og utveksling, og at studiestedene skal driftes klimanøytralt. I egen organisasjon har vi redusert profileringsmateriell, og har gått over til materiell med bedre kvalitet og som går til veldedige formål.
Hvorfor bestemte du deg for å studere på NMBU?
Jeg hadde hørt at NMBU har Norges beste studentmiljø, og legger opp til at studentene kan engasjere seg i studentmiljøet og studentfrivilligheten.
Hva likte du best ved å studere på NMBU?
Jeg likte best at det alltid var noe som skjedde, både på og utenfor campus, og at det var tett oppfølging fra undervisere.
Hvilke karrieretips har du til andre som vurderer å ta den samme utdannelsen?
Lektorutdanningen ved NMBU gjør deg både godt rusta til livet som lærer, gjennom en profesjonsnær utdanning, samtidig som du også får kompetanse og ferdigheter som er nyttige i andre organisasjoner og bedrifter. Hvis du lærer deg å lære og har evnene til å omstille deg, vil du bli godt rusta til framtidens arbeidsliv.
Fakta
Magnus Dybdahl
Studieprogram ved NMBU: Lektorutdanning i realfag
År for uteksaminering: 2023
Nåværende arbeidsplass: Lærerstudentene i Utdanningsforbundet
Andre relevante jobber, utplasseringer, trainee-stillinger eller lignende:
Under studietiden hadde Magnus en rekke verv i studentdemokratiet ved NMBU, og i ulike studentorganisasjoner. Han var fulltids studenttillitsvalgt i to år, først som nestleder i Studenttingets Arbeidsutvalg ved NMBU og deretter som Fag- og forskningspolitisk ansvarlig i Norsk Studentorganisasjon (NSO). Da han skrev masteroppgaven, hadde han et vikariat på Ski videregående skole.