Mat, helse og kunstig intelligens

Hvordan kan kunstig intelligens (KI) brukes i undervisning og vurdering innenfor mat- og helsefaget i skolen?

Lærerutdanningen ved NMBU vil styrke lokalt arbeid med fagfornyelsen i faget mat og helse knyttet opp mot KI og vurdering. Vi inviterer til et dagsseminar med tema “Mat og helse, kunstig intelligens og vurdering”.

Barn i hettegenser og blått forkle kjevler ut en deig
NMBU vil utforske hvordan man kan bruke kunstig intelligens innen mat- og helsefaget i skolen Foto: Shutterstock

Seminar om mat, helse og KI

Seminaret er planlagt til onsdag 29. januar 2025, fra kl. 09:00 til 15:00 og vil finne sted på Vitenparken Campus Ås. Vi vil også tilby muligheten til å delta digitalt, og ta opptak av seminaret slik at det kan sendes ut i etterkant.

På seminaret vil vi belyse og diskutere hvordan KI kan brukes i undervisning og vurdering innenfor faget mat og helse, med fokus på kompetansemålene etter 4., 7., og 10. trinn. Vi håper at seminaret vil gi verdifulle innspill til hvordan KI kan integreres i undervisningen i faget mat og helse, samt inspirere lærere til å ta i bruk nye verktøy i vurderingsarbeidet.

Informasjon om påmelding kommer på denne siden i løpet av kort tid.

Seminaret vil bli inndelt i to hovedbolker. Program med forbehold om endringer:

1: Input, kunnskap, inspirasjon

• Introduksjon til kunstig intelligens ved Morten Munthe, NMBU
  • Hvordan kan KI brukes til hjelp for vurdering for læring? Presentasjon av forskningsprosjekt ved Høgskolen i Østfold ved prof. Irina Engeness. https://www.hiof.no/lusp/pil/forskning/prosjekter/ai4afl/
  • Inspirasjonseksempler på bruk av KI fra relevante instanser på Campus Ås (NMBU Realtek & Matvitenskap, NIBIO, Nofima)

Lunsj komponert ved hjelp av KI.

2: Arbeidsverksteder

• Deltakerne vil gruppevis drøfte hvordan KI kan anvendes i faget, med fokus på vurdering.
  • Praktiske arbeidsverksteder med testing av KI-verktøy for vurdering, for eksempel videoanalyse, oppgavegenerering, virtuelle læringsmiljøer og simuleringer.
  • Generell diskusjon rundt KI som verktøy for mat- og helselærere, spesielt på mellomtrinnet, samt hvordan både lærere og elever på ungdomstrinnet kan nyttiggjøre seg av KI.

Stikkord om arbeidet:

• KI som analyseverktøy for automatisert og tilpasset tilbakemelding på oppgaver.
  • KI for personlig tilpasset opplæring.
  • KI for analyse av elevers praktiske arbeid (videoanalyse).
  • KI for virtuelle læringsmiljøer og simuleringer.
  • KI for spørsmålsgenerering til quizer, formative vurderinger, flervalgsprøver m.m. og retting av disse.
  • KI for idemyldring i tidlige faser av oppgaver, for eksempel i et gruppearbeid for å lage et bærekraftig måltid.
  • KI som planleggingsverktøy for å koble skolehage og mat og helse sammen; for eksempel lage en dyrkeplan med arbeidsoppgaver for å ha ingredienser til menyer man skal lage om høsten.