Veterinærbygningen 2021

Veterinærbygningen er en av Europas mest avanserte bygninger innen veterinærmedisin, forskning og diagnostikk. Målet med samlokaliseringen var å styrke kvaliteten i utdanning, kunnskapsutvikling og nyskapning innen bærekraftig bioproduksjon, veterinærmedisin og matvitenskap, akvakultur og sjømatproduksjon.

Bygningen kom på plass etter et vedtak i Stortinget om fusjon av Norges veterinærhøgskole og Universitetet for miljø- og biovitenskap i 2008. I mai 2016 la den gangens kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen og landbruks- og matminister Jon Georg Dale ned grunnsteinen for Veterinærbygningen.

I 2021 flyttet veterinærene inn i bygningen på Ås. Dronning Sonja kastet glans over åpningsarrangementet. Den gang landbruks- og matminister Olaug Bollestad og forsknings- og høyere utdanningsminister Henrik Asheim, representanter fra næringslivet og samarbeidspartnere deltok også.

Om bygningen

Veterinærbygningen består av åtte sammenknyttede bygninger med rundt 2400 rom og et brutto funksjonsareal på 63 000 kvadratmeter. Fasilitetene inkluderer laboratorier, dyrestaller, dyrehospital, akvarier og andre spesialrom med veterinærmedisinsk utstyr for forskning, diagnostisering og behandling av dyr. Bygningen huser både Veterinærinstituttets hovedkontor, NMBU Veterinærhøgskolen, bibliotek og læringssenter.

Bygningsmassen har en fasade i rød, håndmontert tegl. Nærmere 300 000 tegl- og gesimsstein med to skruer hver er på alle fasadene skrudd fast til ytterveggene. I tillegg til 25 000 kvadratmeter med yttervegger er det montert 8000 kvadratmeter med metallfasade og 1350 vinduer med egne skoddeløsninger. Det er også lagt 26 000 kvadratmeter med tak – og 17 000 av disse er dekket med sedum. Sedumtaket har flere funksjoner: Det gir visuelt liv, det binder støv, det holder taket kjølig om sommeren, det tar hånd om overvann og det er bolig for en rekke insektarter.

Veterinærbygningen er bygget som passivhus. Det betyr en godt isolert bygningskonstruksjon med strenge krav til luftlekkasjer. For å sørge for minst mulig miljøbelastning i forbindelse med fremstilling av materialer, valgte leverandørene å sette opp et eget lokale sentralt i ås for å produsere og mellomlagre ventilasjonskanalene til bygningen.

Veien frem til etableringen på Ås

Tidlig på 2000-tallet erkjente Norges veterinærhøgskole at de tradisjonsrike lokaler på Adamstuen begynte å bli trange og gamle. I 2003 begynte arbeidet med å se på ulike alternative muligheter for høgskolen, som utvidelse og utbedring på Adamstuen, tettere samarbeid med UiO og flytting til Ås. I 2008 ble det besluttet at det skulle etableres fasiliteter for Veterinærhøgskolen og Veterinærinstituttet på campus Ås.

Det ble satt i gang arbeid med å lage funksjonsprogram og skisser, oppdrag og kontroll av prosjektet både for Veterinærhøgskolen og for Veterinærinstituttet. Det ble etablert et fellesstyre, som ble til et interimsstyre og en styringsgruppe med egen prosjektstab.

For NMBU varte dette prosjektet gjennom en rekke rektorer. Knut Hove og Lars Moe startet prosessen, Hans Fredrik Hoen og Yngvild Wasteson styrte roret mens det fortsatt var to enheter. Mari Sundli Tveit styrte gjennom fusjonen og fram mot ferdig bygg og Curt Rice kunne klippe snoren etter bare noen uker i rektorstolen. Fusjonen mellom institusjonene fant sted i 2014, og flyttingen skjedde i 2021.

Fakta om byggeprosjektet, kalt «samlokaliseringsprosjektet»

• ca 700 studenter og 650 ansatte, og 280 ansatte på Veterinærinstituttet
  • Brutto bygningsareal: 95.000 kvm, bestående av:
    • - Veterinærbygningen 80 000 kvm, hvorav 17 000 kvm til Veterinærinstituttet
    • - Bikuben 2 400 kvm
    • - Senter for husdyrforsøk 12 100 kvm
      • - Ny barnehage 500 kvm
  • Ombygging av eksisterende fiskelaboratorium 1 200 kvm
  • Ny park og grøntområde 191 000 kvm, samt nye veier, gangveier, rundkjøringer, busslommer, etc.
  • Byggestart 2013, ferdigstilt i 2021
  • Kostnadsramme: 8,58 milliarder kr til bygninger, samt 1,22 milliarder kr til brukerutstyr

I tillegg til interne arbeidsgrupper, deltok følgende selskaper i prosjekteringsgruppa: Multiconsult AS, Henning Larsen Architects A/S, FABEL Arkitekter AS, Link Landskap og Erichsen & Horgen AS.