Foodsharing Ås fikk studiemiljøprisen for 2024

Av Karen Moe Møllerop

Studentene i Foodsharing Ås er samlet for å lage mat og har akkurat fått studiemiljøprisen av prorektor for utdanning Elin Kubberød.
Studentene i Foodsharing Ås mottok NMBUs Studiemiljøpris for 2024 for sitt bidrag til å skape en sosial arena for studenter. Prisen ble delt ut av prorektor for utdanning Elin Kubberød. Nora Juelsen Marczenko mottok prisen på vegne av gruppa.Foto: Tuva Todnem Lund

Denne våren var Foodsharing Ås vinnere av studiemiljøprisen til NMBU. Prorektor for utdanning Elin Kubberød overrakte prisen.

Foodsharing Ås er en gruppe engasjerte studenter som samarbeider om å redde mat som ellers ville vært kastet. Fredager inviterer de inn til åpne lunsjer, hvor alle er velkomne. Maten tilberedes i fellesskap og spises sammen.

Fra begrunnelsen for utdelingen er det blant annet trukket frem at Foodsharing er en trygg møteplass hvor en kan komme alene eller sammen med noen, som når både internasjonale og norske studenter.

Gjennom miljøengasjementet sitt klarer Foodsharing Ås både å ta tak i problematikken rundt matsvinn, og å lage inkluderende møteplasser.

Studiemiljøprisen deles ut årlig, første utdeling var i 2022. Den går til noen som har gjort noe utover det en normalt kan forvente for å fremme inkludering, mangfold og trivsel for studenter ved NMBU.

Her kan du lese mer om prisen og tidligere vinnere.