Viktig NMBU innsats i prestisjefylt pris

Av Eivind Norum

Professor Siri Ellen Hallstrøm Eriksen ved NMBU.
Professor Siri Ellen Hallstrøm Eriksen er en av flere professorer ved NMBU som aktivt bidrar i viktige rapporter. Foto: Tommy Normann

Nylig har det internasjonale naturpanelet (IPBES) blitt tildelt prisen «Blue Planet Prize» for sitt arbeid med rapporter på viktige tema for natur og økosystemer. I disse rapportene har forskere fra NMBU bidratt med betydningsfull kunnskap.

Blue Planet Prize
Blue Planet Prize Foto: Logo Blue Planet Prize

Viktige bidrag

Flere forskere fra NMBU har bidratt til suksessen for naturpanelet, blant annet professor Arild Vatn, professor Erik Gomez-Baggethun, professor Siri Hallstrøm Eriksen og overingeniør Frode Degvold.

Arild Vatn og Erik Gomez-Baggethun var forfattere på rapporten om naturens verdier (Methodological assessment regarding the diverse conceptualization of multiple values of nature and its benefits, including biodiversity and ecosystem functions and services | IPBES secretariat) som kom ut i 2022. Se også: Å verdsette naturen riktig er viktig for å løse naturkrisen (arcgis.com)

Siri Eriksen og Frode Degvold har akkurat nå to viktige roller i utarbeidelsen av den kommende rapporten “Thematic assessment of the interlinkages among biodiversity, water, food and health” (Nexus assessment). Rapporten blir lansert i desember i år. Se også Nexus assessment | IPBES secretariat.

- Det er gledelig at arbeid vi deltar i får slike anerkjennelser. Det motiverer og inspirerer, sier NMBU professor Siri Ellen Hallstrøm Eriksen.

Internasjonalt samarbeid

I likhet med FNs klimapanel, er Naturpanelet (IPBES, Science-Policy Platform on Biodiversity and Ecosystem Services) et globalt vitenskapspanel som utreder og sammenfatter status av ulik kunnskap. Det er med på å sikre det faglige grunnlaget for miljøpolitikk, og dette er kunnskap som spiller en viktig rolle både i internasjonale miljøforhandlinger og i nasjonal politikkutvikling.

Mange eksperter

Forfatterne fra NMBU har vært en viktig del av et internasjonale team av ulike fageksperter som bidrar inn i rapportene. Og de som skriver har bakgrunn fra ulike fagfelt. Når sammendragene i rapportene er ferdige, skal de godkjennes av internasjonale myndighetsdelegater. Siri Eriksen og Frode Degvold jobber nå i sluttfasen på Nexus-rapporten som skal godkjennes i plenumsmøte i Namibia i desember.

Dekan Per Martin Norheim-Martinsen ved Fakultet for landskap om samfunn
Dekan Per Martin Norheim-Martinsen ved Fakultet for landskap om samfunn ved NMBU er fornøyd med at mange av hans medarbeidere bidrar med viktig kunnskap.

Bærekraft

Tiff van Huysen fra sekretariatet i IPBES gjestet også NMBU og bærekraftshuben i desember 2023.  Prisen går til IPBES og alle forfatterne som bidrar og selv om prisen til Naturpanelet ikke går direkte til NMBU, er det verdt å merke seg den gode innsatsen fra universitetets ansatte.

- Her ved universitetet har vi god grunn til å feire prisen. Blant annet fordi flere av NMBUs forskere i en årrekke har bidratt i slike rapporter.  At vi ofte har medforfattere på slike rapporter, viser bredden i fagekspertisen. Det viser også at universitetet har solide og viktige fagmiljøer som aktivt deler sin kunnskap med prestisjetunge internasjonale fagmiljø. Prisen er en sterk og viktig anerkjennelse av NMBUs rolle i samarbeid mellom forsking og politikk. Det bidrar til kunnskapsbaserte beslutningsprosesser, sier dekan Per Martin Norheim-Martinsen ved Fakultet for landskap om samfunn ved NMBU.

Han er stolt over å ha flere ansatte ved fakultetet som bidrar til slike rapporter.

Felles innsats nødvendig

Utmerkelsen til naturpanelet understreker også viktigheten av tverrfaglig samarbeid. Dette er dermed en påminnelse om at internasjonalt samarbeid er helt avgjørende for å håndtere de store miljø- og klimautfordringene vi står overfor i dag.  Les gjerne mer om prisen og arbeidet ved å gå inn på nettsidene til Blue Planet Prize.

Les mer om NMBUs bærekraftsarenaer her: