Søknadsweb

Søknadsweb - instruksjoner

Søknad om utveksling skjer gjennom Søknadsweb.

• Du bør ha minimum 60 studiepoeng innen du søker.
    • Det er veldig viktig at du sjekker at utvekslingsavtalene du vil søke på gjelder for ditt studieprogram eller fagområde.
    • Du må undersøke selv via vertsuniversitetets nettsider om de tilbyr relevante emner innenfor avtalen. Dette gjelder for alle søknadsaltertivene du legger inn i søknaden (max 3 universitet)
    • Studieopplegget ditt (emnene) i utlandet må bli en del av graden din ved NMBU.
    • Flere utvekslingsavtaler krever minimum snitt på B eller C for å søke på utveksling.
    • De aller fleste utvekslingsavtalene har språkkrav. Sjekk at du oppfyller disse (minimum 4 i engelsk fra VGS)
    • Søkere som ikke er på utveksling/har en nominasjon vil bli rangert høyere enn de som allerede er eller har vært på utveksling/har en nominasjon.
    • Motivasjonsbrev på max en A4-side må lastes opp i søknaden om utveksling. Et motivasjonsbrev bør si noe om din motivasjon for universitetet du setter opp som førsteprioritet (faglig innhold, studiemessig relevans, forventinger mm. og må skrives på engelsk hvis du søker på en avtale utenfor Europa).
    • Dersom du blir nominert kan din epostadresse bli brukt for å etablere kontakt med studenter som vurderer å studere ved samme institusjon. Ta kontakt på utveksling@nmbu.no dersom du ikke ønsker dette.
  • Fristene for å søke utveksling er:

1. 1. februar for høstsemesteret, vårsemesteret elle hele studieåret
    2. 15. september for vårsemesteret (restopptak)
    • Gå til Søknadsweb, åpne søknaden og legg inn søknadsalternativene dine.
      Fyll ellers ut det du blir bedt om og trykk på OK Lagre (da blir søknaden sendt).
    • Husk å laste opp motivasjonsbrev (max en A4-side, skriv kun om universitetet du setter opp som 1.prioritet)
    • NB! Dersom du er inaktiv i 10 minutt må du logge inn på nytt. Du bør derfor ha det meste klart før du åpner Søknadsweb.
    • Hva skal merknadsfeltet brukes til?
      Her skriver du kort om språkkunnskaper (gjelder ikke engelskspråklige studier) og om du evt ønsker å reise sammen med noen.
    • Minner om at levering av søknaden i Søknadsweb bare er første steg i søknadsprosessen. Dersom du blir innstilt av NMBU til å søke om å reise på utveksling, er neste steg i prosessen å søke om opptak til det aktuelle lærestedet ute i verdenen. Du vil få informasjon og hjelp av NMBU til å gjøre dette.
      Har du spørsmål angående Søknadsweb kan du sende en e-post til utveksling@nmbu.no.