NMBU vertskap for helsefremmingsnettverk

Av Egil Jahren

Ruth Kjærsti Raanaas åpner nettverksmøtet
Norsk nettverk for utdanning og forskning innen helsefremming møtes årlig ved de ulike medlemsinstitusjonene. Ruth Kjærsti Raanaas (bildet) og Institutt for folkehelsevitenskap organiserte nettverksmøtet ved NMBU. Foto: NMBU / Egil Jahren

NBMU hadde 23.-24. mai besøk av utdannings- og forskninginstitusjoner innen folkehelse og helsefremming.

Norsk nettverk for utdanning og forskning innen helsefremming har vårens samling ved NMBU 23.-24. mai 2024, med Institutt for folkehelsevitenskap som koordinator for besøket.

– Loven stadfester at folkehelse er et ansvar for alle sektorer, sa dekan ved Fakultet for Landskap og samfunn, Per Martin Nordheim Martinsen, som ønsket nettverket velkommen.

– Alle kommuner er pålagt å fremme folkehelse og ha et systematisk arbeid på dette. Det stilles store krav. Skal samfunnet kunne levere på disse kravene er et slikt nettverk veldig viktig og nyttig.

Helsefremmingsnettverket ble etablert i 2010, og består av utdanningsinstitusjoner som tilbyr studieprogram innen folkehelse og/eller helsefremming.

Nettverket samarbeider tett med relevante nasjonale folkehelseaktører og internasjonale aktører som driver med utdanning og forskning i helsefremming.

Nettverket arbeider med felles standarder for utdanninger, utvikling av forskning med høy kvalitet, utvikle nettverk samt gi innspill til politiske høringer som er relevante for helsefremming og folkehelse.

Medlemmer inkluderer forsknings- og utdanningsinstitusjoner ved blant annet NTNU, UiB, UiO, OsloMet, HINN og Høyskolen Kristiania.

Les mer om helsefremmingsnettverket