UArtic- North2North Exchange programme

UArtic
Uartic Foto: Creative Commons

NMBU er medlem av UArctic-nettverkets north2north mobilitetsprogram.

North2north gir muligheter til å studere nordlige/artiske problemstillinger i ulike deler av nordområdene. Studenter ved norske north2north-institusjoner kan søke om stipend for både semester- og utvekslingsopphold av kortere varighet. For kvalifiserte studenter kan dette også inkludere fritak av skolepenger.

Hvor kan jeg reise?

Danmark, Grønland, Færøyene, Canada, USA, Finland, Sverige, Island, Frankrike og Skottland.

Liste over north2north-institusjoner.

Stipendbeløp:

UArctics mobilitetsprogram (north2north) tilbyr stipend for kvalifiserte studenter og for en rekke studenter fritak av skolepenger.

Studentene forventes at de selv uavhengig undersøker institusjonen som er mest relevant for studieretningen de går på før de søker.

Stipendbeløp for 2024-2025

Outbound semester mobilityNOK 8,000 per month (with exemption from payment of tuition fees)
NOK 12,000 per month (if the student has to pay tuition fees)
Outbound short mobility (1-2 weeks)NOK 8 000,- to Europa, 10 000,- to North America

Hvordan søke:

Studenter som ønsker å søke må levere et motivasjonsbrev på ca. en side (A4), som skal danne grunnlag for evaluering kandidatene. Tips til hva du bør ta med i motivasjonsbrevet.

Kontakt utveksling@nmbu.no for mer informasjon om hvordan du søker.

Merk: Plasser med skolepengerfritak ved North2north har høyere konkurranse. I stedet for å konkurrere basert på et NMBU-institusjonsnivå, konkurrerer man med studenter fra alle north2north-medlemmer.

Viktig: Det er viktig at studenter som søker til north2north-institusjoner utenfor Europa, og som NMBU ikke også har en bilateral institusjonsavtale med, er klar over mulige konsekvenser knyttet til personvernet ditt ved studier utenfor EU.

I Norge har vi regler som sikrer en gjennomtenkt og sikker bruk av personopplysninger. Dette regelverket gjelder for hele EØS-området. Formålet er å beskytte den enkelte mot brudd på personvernet når personopplysninger behandles. Regelverket er ment å blant annet sikre at opplysninger samles inn til et bestemt formål, og ikke gjenbrukes til andre formål, uten at noen lovpålagte forpliktelser er oppfylt. Loven skal også sikre at du som eier av opplysningene er informert om hvordan dine personopplysninger brukes.

Du må være klar over at enkelte land, for eksempel USA, har egne lover som gir myndighetene rett til å bruke informasjon om deg til formål som du verken har akseptert eller som du er informert om.

Når du ønsker å reise som utvekslingsstudent til et land utenfor EØS, har NMBU lagt til grunn at dette er noe du gjør frivillig, og at du forstår at landet du reiser til har andre eller ingen regler knyttet til bruken av dine personlige data.

• Formålet med utlysningen er å styrke forbindelser og relasjoner mellom norske og utenlandske north2north-institusjoner samt stimulere til økt student- og ansattmobilitet. Både faglig og administrativt ansatte kan søke om støtte til utveksling til north2north-institusjoner etter fastsatte satser. Norske institusjoner som ønsker å invitere ansatte fra nordamerikanske og skotske n2n-partnere, kan søke om støtte til reise og opphold for innreisende ansatte studieåret 2024 - 2025:

Satser for nord-norske institusjoner (Samisk høgskole, UiT, Nord universitet, UNIS)

DestinasjonSats 1 ukeSats 2 uker
    USA Alaska, Grønland Canada Nord (Nunavut, Northwest Territories, Yukon)40 00050 000
    Canada Vest (British Columbia, Alberta, Saskatchewan, Manitoba) USA Vest (University of Washington)35 00045 000
    USA Øst (University of New England, University of Southern Maine) Canada Øst (Quebec, Ontario, Newfoundland, Nova Scotia, Prince Edward Island)30 00040 000
    Europa (pluss Skottland)15 00020 000

Satser for sør-norske institusjoner (UiB, UiS, UiA, NMBU)

DestinasjonSats 1 ukeSats 2 uker
    USA Alaska, Grønland Canada Nord (Nunavut, Northwest Territories, Yukon)35 00045 000
    Canada Vest (British Columbia, Alberta, Saskatchewan, Manitoba) USA Vest (University of Washington)30 00040 000
    USA Øst (University of New England, University of Southern Maine) Canada Øst (Quebec, Ontario, Newfoundland, Nova Scotia, Prince Edward Island)25 00035 000
    Europa (pluss Skottland)13 00018 000

Gamle satser vil fortsatt gjelde for innreisende ansatte fra Nord-Amerika og Skottland.

DestinasjonSats 1 ukeSats 2 uker
    USA Alaska, Grønland Canada Nord (Nunavut, Northwest Territories, Yukon)22 00027 000
    Canada Vest (BC, Alberta, Saskatchewan, Manitoba) USA Vest (University of Washington)20 00023 000
    USA Øst (University of New England, University of Southern Maine) Canada Øst (Quebec, Ontario, Newfoundland, Nova Scotia, Prince Edward Island)17 00020 000
    Europa (utreisende til alle n2n-medlemmer, innreisende fra Skottland)10 00013 000

Innreisende ansatte fyller ut samme søknadsskjema som utreisende ansatte. De samme stipendsatsene brukes for begge gruppene.

NMBU north2north koordinator:

Beth Annwyl Roberts Send e-post