Pixabay

Sjekkliste for deg som skal på utveksling gjennom Erasmus+

Nødvendige steg å gjennomføre før utreise

• Learning Agreement (LA) er en læringsavtale. Alle Erasmus-studenter må ha en Learning Agreement før de drar på utveksling. Denne skal signeres av (1) studenten, (2) studieveileder ved NMBU og (3) vertsuniversitetet.

En Learning Agreement skal inkludere emnene du planlegger å ta ved vertsuniversitetet og eventuelt hvilke emner du erstatter i din egen studieplan ved NMBU (alternativt valgfrie emner).

Ved NMBU bruker vi Online Learning Agreement (OLA) som helt enkelt er en online versjon av læringsavtalen og som signeres digitalt.

Slik oppretter du en OLA:

1. Du må selv opprette en Online Learning Agreement her
      (ikke bruk nettleseren Internet Explorer)
    2. Logg på via eduGAIN/Feide. Merk at du må registrere deg første gangen du logger på via eduGAIN/Feide.
    3. Meld deg inn i CANVAS-rommet hvor du finner brukerveiledningen og lister med kontaktinformasjon til både studieveiledere og vertsinstitusjonene. Etter at du har meldt deg inn i rommet, trykk på 'Vis alle sider' eller gå inn på denne lenken.
    4. Du må selv finne emner ved vertsuniversitetet.
    5. Deretter signerer du digitalt.
    • Når du har signert, blir din OLA sendt til oppgitt studieveileder ved NMBU (Sending Institution)
    • Dersom alt er ok, signerer studieveileder OLAen din, og den sendes videre til vertsuniversitetet (Receiving Institution) for den siste signaturen.
    • Det er studenten sitt ansvar å sørge for at både studieveileder ved NMBU og vertsuniversitetet signerer OLA, og deretter laste OLA ned som PDF og sende den til utvekslingskoordinator ved NMBU. Dette er en forutsetning for at man skal få utbetalt Erasmus-stipendet.
    •

Dersom vertsuniversitetet ikke signerer i systemet, men i en pdf, må du sende en kopi av din Learning Agreement med alle signaturer til din utvekslingskoordinator.

Du får beskjed på e-post og/eller i Erasmus+ App når en part har signert. Du kan også sjekke status underveis ved å logge på OLA eller i Erasmus+ App.

Frist for at OLA skal være signert av alle parter: Ettersom ulike vertsuniversitet har ulike rutiner for når OLA signeres har vi ingen spesiell frist for når OLA skal være signert av alle tre parter. Merk imidlertid at OLA må være ferdig signert og sendt inn til din utvekslingskoordinator før Erasmusstipendet kan utbetales.

1. Gå til EU-Academy og logg inn:  https://academy.europa.eu/
    2. I søkefeltet "What do you want to learn today", skriv inn "Placement test"
    3. Klikk på språktesten du skal ta
    4. Inne på siden, trykk "Enroll" (gul boks til høyre)
    5. Trykk deretter på "Attempt quiz now"
    6. Testen tar 10 - 45 minutter.
    7. Når du har svart på alle spørsmål, trykk på "Finish attempt"
    8. Gjennomgang av resultatene. Den siste siden viser språknivået ditt.

Ved problemer, ta kontakt direkte med support teamet eller les gjennom FAQ nettsiden til språktesten.

• Alle studenter må signere Erasmus stipendavtale (grant agreement) før avreise. Dere vil få en e-post med nærmere informasjon når stipendavtalene er klare til signering (vanligvis i juni for høstsemesteret og i november for vårsemesteret).

Punkter som skal fylles ut i stipendavtalen:

• Du må fylle ut kontonummer og full adresse i Norge
    • Sjekke at utreise- og hjemreisedato stemmer
    • Polisenummer for forsikring (evt huk av for at du kommer til å kjøpe forsikring) og Europeisk helsekort og bestille Europeisk helsekort, om du ikke har gjort det
    • Send utfylt avtale uten signatur tilbake til utvekslingskoordinator, som da vil sende deg avtalen på nytt til digital signering ved BankID.
  • Du får omtrent 70% av stipendet utbetalt i forkant av utvekslingen, og resten utbetales etter avsluttet utveksling. Vær obs på at resten av stipendet kan justeres i overensstemmelse med bekreftelsen som fylles ut og signeres av vertsuniversitetet (Confirmation of Erasmus exchange).

Stipendet blir utbetalt dersom du har levert de nødvendige dokumentene (signert stipendavtale og OLA). Erasmus-stipendet er skattefritt og kommer i tillegg til eventuelle lån og stipend fra Lånekassen.

• Erasmus-programmet ønsker å bidra til å redusere klimaavtrykket og studenter som ønsker å reise grønt på utveksling får et større reisestipend.

Dersom du velger å reise med tog eller buss til eller fra vertsuniversitetet ditt, kvalifiserer du for grønt reisestipend. Merk at reise med bil eller båt i utgangspunktet ikke kvalifiserer som grønt, med mindre det er eletriske kjøretøy.

Minst halvparten av den totale reisen til og fra utvekslingsuniversitetet (målt i km) skal være gjennomført grønt for at man skal være kvalifisert for å motta Grønt Erasmus reisestipend. Søknadsskjema finnes her

Fra høsten 2024 innføres reisestøtte for alle mobiliteter, der det gis høyere stipendsats for grønne reiser(minst 50% av reisen er gjennomført på en miljøvennlig måte) . Reisestøtten baseres på reisedistansen.