– Å undervise er et privilegium

Av Egil Jahren

Fredrik Holth med blomsterbukett, stående ved katetet
Fredrik Holth er vinner av prisen «Semesterets beste underviser våren 2024». Holth underviser i emnet plan- og bygningsrett, og er tilsatt ved Institutt for eiendom og juss.Foto: NMBU / Egil Jahren

Studenter ved NMBU løfter frem undervisere gjennom prisen «Semesterets beste underviser». – Det er viktig for meg å involvere studentene i undervisningen og at de føler seg sett, sier prisvinner Fredrik Holth.

Studentenes demokratiske organ, Studenttinget har delt ut prisen siden 2010. Med kåringen gir de oppmerksomhet til lærere som strekker seg litt lenger for studentene og undervisningen.

– Det at prisen aldri har blitt delt ut to ganger til samme person er et godt tegn, sier Martine Bingen i Studenttinget. – Det tror jeg skyldes at vi har mange gode lærere ved NMBU.

Undervisning er ikke "solo-show"

Det er studentene ved NMBU som selv nominerer kandidater til prisen. Studenttinget vurderer deretter nominasjonene og kårer vinneren. De nominerte er fra alle nivåer og fagområder.

– Det er mange måter å skape et godt studiemiljø på. Vi ser etter god fagkunnskap, engasjement for studentenes læring og studiehverdag, hvordan man møter studentene. I forrige semester hadde vi nær 250 nominerte undervisere. Da er det ikke lett å velge en vinner, sier Bingen.

Fredrik Holth, prisvinner våren 2024, underviser i plan- og bygningsrett mandager klokken kvart over åtte. Studenter som nominerte ham synes han er så dyktig at de gleder seg til å stå opp tidlig hver mandag.

– Det er for studentenes skyld man er på et universitet, det er mitt utgangspunkt, sier Holth.

Han mener selv at det ikke er noe banebrytende med hans undervisningsmetoder. Men det er veldig viktig for ham å la studentene få plass i undervisningen, det skal ikke være et «solo-show». Han legger opp til diskusjoner og oppfordrer til at studentene alltid skal stille kritiske spørsmål til det han sier.

Undervisningen må også oppleves samfunnsrelevant og plasseres i et større hele. Hver søndag kveld leter Holth etter relevante og dagsferske nyheter som han tar inn i undervisningen for diskusjon.

– Det å vite at jeg mandag morgen møtes av en gjeng engasjerte studenter, det inspirerer meg, forteller han.

Portrett av Martine Bingen, utendørs på NMBU campus
Studenttinget deler ut prisen "Semesterets beste underviser" for å inspirere til god studiekvalitet på NMBU. Martine Bingen, som har ledet arbeidet med kåringen, mener NMBU har mange gode undervisere. Foto: Studenttinget

Den fineste prisen

Holth gjør et poeng av å hilse på alle studentene i det de kommer inn i undervisningsrommet, de skal føle seg sett.

Martine Bingen synes at NMBU i det hele tatt er flinke til å se studentene.
– Her blir vi hørt og involvert, på mange nivåer og med bred representasjon, forteller hun.

Hun snakker av erfaring, blant annet som leder av NMBUs læringsmiljøutvalg, hvor studenter og ledelsen samarbeider om utvikling av for læringsmiljøet. Alle universiteter og høyskoler skal jobbe med studiekvalitet, men Bingen mener NMBU er ekstra flinke til å lytte til studentene.

– Vi blir tatt på alvor, og vi blir involvert i alle relevante saker. Undervisning og læringsmiljø er opplagt viktig for NMBU, sier hun.

Les også: NMBU har landets mest fornøyde studenter

– Universitetene har et stort ansvar, vi skal utdanne borgere med evne til både å tenke kritisk og med tillitt til egne evner. Kvalitet i undervisning må prioriteres og ha høy status, det må man ikke miste av syne på et universitet, sier Holth.

Han synes det er ekstra stas med nettopp denne prisen, fordi den er et initiativ fra studentene.

– Det er et privilegium å kunne formidle om det man synes er viktig i samfunnet. Å få tilbakemelding fra studentene selv om at man gjør en god jobb med dette, det er det aller fineste med å få denne prisen.

Det er Studenttingets arbeidsutvalg som har ansvaret for kåringen. I begrunnelsen for Holths kåring sto det blant annet:

"Fredriks unike evne til å formidle sin kunnskap blir høyt verdsatt. Han blir anerkjent som en ledende ekspert på emnet og hans evne til å fange studentenes interesse er enestående."

Fredrik Holth foreleser for overrekkelseskomiteen
Overraskelsesoverrekkelse: Holth ble overrakt prisen i en undervisningstime. Han lot seg ikke vippe helt av pinnen, og var såpass i «undervisningsmodus» at han startet en spontanforelesning for overrekkelseskomiteen. Foto: NMBU / Egil Jahren