Sunniva Daae Steiro - DNV

Av Johanne Høie Kolås

Ung kvinne med briller står foran kontorbygning
Sunniva Steiro har en master i miljøfysikk og fornybar energi fra NMBU. Nå jobber hun som trainee i DNV.Foto: Privat

Sunniva Steiro har en master i miljøfysikk og fornybar energi fra NMBU. Som trainee i DNV jobber hun på et prosjekt rettet mot å redusere utslipp i forbindelse med shipping.

Hva jobber du med i dag? Hvilke arbeidsoppgaver har du?

Jeg jobber med maskinlæring, og har ett prosjekt om gangen nå i traineeperioden.

Hva er det beste/mest spennende med den jobben du har i dag?

Jeg er veldig glad for at jeg kan jobbe med Python hver dag, og at jeg bruker maskinlæring til å løse ekte problemer med ekte data. Det er kult å forstå problemstillinger og å bruke problemløsningsferdigheter til å tilpasse data og å samarbeide med domeneeksperter.

Hva var veien fra studiene til den jobben du har i dag?

Jeg oppdaget DNV i sommerjobben jeg hadde før sisteåret på studiet. Der fikk jeg vite mer om bedriften, og fant ut at de hadde en spennende trainee-stilling.

Hvordan bruker du det du lærte i utdanningen din i den jobben du har i dag?

Jeg bruker alt jeg lærte om maskinlæring hver dag, og fysikken kommer godt med i møte med domeneeksperter. Jeg kan sette meg inn i mange problem som jeg ikke har vært borti før, siden fysikken og matematikken er lik.

Hvordan bidrar du/jobben din/arbeidsplassen din i arbeidet med bærekraft?

Prosjektet jeg jobber på akkurat nå er rettet mot reduksjon av utslipp i forbindelse med shipping. Jeg synes det er veldig kult å være med på den revolusjonen som skjer i det maritime nå når det gjelder utslippsreduksjon. DNV driver også med fornybar energi og forskning på mange spennende tema innen bærekraft.

Hvorfor bestemte du deg for å studere på NMBU?

Jeg fikk tips om at det var et veldig godt studentmiljø på Ås, så jeg ville teste det et år, og falt for miljøfysikkstudiet mens jeg tok frie realfag.

Hva likte du best ved å studere på NMBU?

Studentmiljøet og at avstanden mellom studentene og forelesere ikke var så stor.

Hvilke karrieretips har du til andre som vurderer å ta den samme utdannelsen?

Finn en arbeidsgiver som har like verdier som deg, og som ønsker å ta vare på deg som person også. Jeg er veldig glad for å jobbe in house i min første jobb, og jeg opplever ikke at arbeidshverdagen min er mindre variert av den grunn.

Dette sier Sunnivas arbeidsgiver i DNV om utdanningen:

På hvilke måter tenker du at utdanningen til Sunniva har vært relevant for den jobben hun har i dag?

Sunniva har vist at utdanningen har gitt henne et godt utgangspunkt for en karriere i DNV. Dette har gjort at hun har en viktig rolle i utviklingen av datadrevne løsninger med bruk av KI i DNVs tjenester for økt sikkerhet, sikring av verdier og en forbedring av miljøfotavtrykket i maritim industri.

Hva slags inntrykk har du av studieprogrammet til Sunniva ved NMBU?

At studiet gir en faglig bredde innenfor miljø kombinert med god teknisk ingeniørkunnskap og praktisk programmeringskompetanse.

På generell basis - hva er mest verdifullt for studenter å ha med seg fra studieprogrammet inn i arbeidslivet?

Analytisk evne, evne til å lære, tilordne seg kunnskap og tilnærme seg problemstillinger strukturert og løsningsorientert. God programmeringskunnskap er også en viktig kompetanse, i tillegg til evne til å samarbeide.

Sunniva Daae Steiro

Studieprogram ved NMBU: Miljøfysikk og fornybar energi

År for uteksaminering: 2023

Nåværende arbeidsplass: Data Scientist-trainee i DNV