Studentintervjuer internship:
Husdyrvitenskap

Astrid Frøysnes Flaa - Tangen Dyrepark

Astrid med kamelen Kami.
I sitt internship trente Astrid kameler og sebraer for veterinærvisitt. Her er Astrid med kamelen Kami. Foto: Astrid Frøysnes Flaa

Tangen Dyrepark

Hva studerte du da du tok internship?

Master i husdyrvitenskap, retning Etologi og dyrevelferd

September til desember

Hvordan kom du i kontakt med bedriften?

Jeg jobber der deltid og bedriften var åpen for at jeg kunne ta et internship i relevans til masteren ved siden av arbeidet.

Hva lærte du under internshipet?

Mye om individualitet hos dyrene innad i artene, men også en del om forskjeller mellom domestiserte og ikke-domestiserte dyr. Jeg lærte også masse om hvordan man trener ulike dyr med ulike personligheter og hva slags tilpasninger man kan gjøre. Jeg lærte også en del om hvilken trening som har størst effekt i dyreparksammenheng, i form av hva som faktisk har en stress-senkende effekt i henhold til f.eks. veterinærbesøk og medisinering. Jeg lærte også veldig mye om kameler og sebraer.

Har du tips til studenter som vurderer å ta internship?

Ta direkte kontakt med bedriften du ønsker å ta internship i. Gjerne møt opp direkte og ha med internship-veiledningen (lenke). Jeg tror det er mange bedrifter som absolutt kan tenke seg å ha en person under høyere utdanning innom. Det er også en kjempemulighet for å kunne søke jobb senere.

Mari Hoffgård - Felleskjøpet Agri

Felleskjøpet Agri

Hva studerte du da du tok internship?

Master i husdyrvitenskap, retning Ernæring og fôrteknologi

Gjennom høstparallellen

Via min masteroppgaveveileder.

Hva lærte du under internshipet?

Jeg lærte generelt mye, og hadde et veldig givende internship. Jeg lærte mye om prosessen bak en ferdig fôrblanding. Jeg fikk også mye påfyll i ernæring av hest. Jeg fikk leke meg litt med revidering og optimering av et fôrtilskudd til hest. Jeg var også med på kundebesøk og foredrag for Felleskjøpets kunder, samt fikk kjenne på rollen som selger og drive fôrveileding. Blant annet stod jeg på Felleskjøpets stand på Oslo Horse Show og veiledet kunder om fôring av hest.

Har du tips til studenter som vurderer å ta internship?

Internship er veldig givende, og gir en annen type læring og motivasjon enn det skolebenken gir. Det gir et fint og annerledes påfyll etter noen år med studier. Hør med din studieveileder på fakultetet for tips om aktuelle bedrifter å søke internship i. Kanskje har du sett deg ut en bedrift du synes er spennende, og kunne tenke deg å jobbe i senere, og da bør du ta kontakt med bedriften.

Hilda Austlid - Geno

Seminokser på Store Ree.
Seminokser på Store Ree Foto: Hilda Austlid

Geno

Master i husdyrvitenskap, retning Avl og genetikk

4 måneder

Hvordan kom du i kontakt med bedriften?

Via studieveileder ved NMBU.

Hva lærte du under internshipet?

Jeg var utplassert hos Geno på Store Ree. Der lærte jeg om avl og genetikk for Norsk Rødt Fe, samt enkelte kjøttferaser. Ved å være med i fjøset hos oksene og kvigene fikk jeg mye teoretisk og praktisk kunnskap om sæd- og embryoproduksjon på storfe i Norge, samt generell lærdom i stell og fôring. I tillegg fikk jeg være med en avlsforsker på kontoret i Hamar en dag hvor jeg fikk mer informasjon om avlsmålet til NRF og Geno sine framtidsplaner.

Har du tips til studenter som vurderer å ta internship?

Få et internship hvor du får brukt den teoretiske kunnskapen fra skolebenken sammen med det praktiske i bedriften. Vær med på så mye som mulig i bedriften, dette gir et godt grunnlag videre i eventuell jobbsøking og er nyttig for å forstå helheten i bedriften.

Malin Olsen Wedaa - TYR og Norsk hestesenter avd. avl

Malin på teststasjonen til TYR.
Malin på teststasjonen til TYR. Foto: Siri Furre

TYR og avlsavdelingen på Norsk Hestesenter

Master i husdyrvitenskap, retning Avl og genetikk

Hvor lenge varte internshipene?

1 måned hver

Hvordan kom du i kontakt med bedriftene?

Jeg hadde et sterkt ønske om å få muligheten til å dra til to forskjellige bedrifter og sammen med studieveileder ved IHA fant vi en løsning som gjorde dette mulig. Kontakten med TYR oppstod gjennom min tidligere foreleser og studieveileder ved IHA, Siri Furre, som på det tidspunktet arbeidet hos TYR. På Norsk hestesenter jobber Therese Selle som fagrådgiver avl og hun var min lærer under tiden min på hestelinjen til Stend Videregående Skole. Jeg sendte en e-post med informasjon om internship-opplegget og fikk positive tilbakemeldinger fra begge bedriftene, noe som var svært hyggelig! Videre hadde vi noen avklarende møter om forventninger og læringsutbytte.

Formiddag på Norsk hestesenter.
Flott utsikt på Norsk hestesenter. Foto: Malin Olsen Wedaa

Hva lærte du under internshipene?

Under internship-oppholdene fikk jeg innsikt i bedriftenes virksomhet og hvordan de arbeider. Det var en verdifull mulighet til å sette teorien jeg hadde lært i løpet av studiene mine ut i praksis, og jeg fikk en bedre forståelse for hvordan teori og virkelighet sammenfaller. Innsikt i gjennomføringen av avlsarbeidet hos TYR ga stor nytte når jeg så skulle skrive min master i samarbeid med dem.

Har du tips til studenter som vurderer å ta internship?

Internship er verdifullt på mange måter og anbefales på det sterkeste. Det ga meg langt mer enn bare erfaring med arbeidslivet, det ga også motivasjon til å starte i jobb og utforske de utallige mulighetene som finnes innenfor fagfeltet mitt. Kontaktene jeg har fått i bedriftene har åpnet dører for nye nettverk og muligheter. Disse kontaktpersonene har ikke bare vært referanser under jobbsøking, men de har også vært til stor nytte i min nåværende jobb som forsker ved NMBU. Relasjonene jeg har bygd opp har vært verdifulle ressurser og støttespillere i min karriere.