REALTEK-professorer underviste i beregningsorientert nevrovitenskap i Sør-Amerika

Av REALTEK redaksjonen

To mannlige undervisere står foran en klasse med studenter
Hans Ekkehard Plesser og Gaute Einevoll underviser studenter ved LASCON i Brasil i beregningsorientert nevrovitenskap.Foto: NMBU

NMBU-forskere underviste brasilianske studenter i nevrovitenskap

Gaute Einevoll og Hans Ekkehard Plesser fra NMBUs Fakultet for realfag og teknologi (REALTEK) har i mange år hatt ledende roller i utviklingen av verktøy for simulering av aktivitet i hjernen. Einevoll står bak verktøyet LFPy for modellering av elektriske felt i hjernen, mens Plesser leder utviklingen av NEST for simulering av storskala nettverk av nerveceller.

I januar 2024 var begge to invitert til Universitetet i São Paulo (USP) i Brasil for å undervise i både teori og praksis i sine forskningsfelt ved LASCON, Latin American School for Computational Neuroscience. Skolen samlet 40 studenter, stort sett fra Latin-Amerika, i fire hele uker på USP sitt campus, som er enda større og grønnere enn NMBUs. Gjennom forelesninger og tutorials ble studentene kjent både med konseptene i modellering av nevrale nettverk og elektriske felt og fikk praktisk erfaring med slike modeller. De nye ferdighetene ble utprøvd gjennom studentprosjekter.

– En stor fordel i forhold til liknende skoler jeg har undervist på, var at vi nå kunne kjøre alle praktiske øvingene på EBRAINS servere i Tyskland og Sveits, rett fra studentenes nettlesere, sier Gaute Einevoll.

– Det har spart oss og studentene for masse kluss med installering av kompleks programvare, for alt du trenger er en nettleser. Innsatsen vi har lagt inn i å bygge EBRAINS som forskningsinfrastruktur under Human Brain Project har virkelig gitt uttelling her, også for undervisningen, føyer han til.

Flere studentgrupper valgte faktisk å bruke NEST i sine prosjekter etter at de så hvor enkelt det var å bruke via EBRAINS.

Hans Ekkehard Plesser var meget fornøyd med deltakelsen ved LASCON.

– Det var flott å ha tett kontakt med studentene og kolleger, og jeg er imponert over studentenes prosjekter. Mest imponert er jeg over professor Antonio Roque fra Universitetet i São Paulo som har bygget opp og ledet LASCON helt siden 2006, sier Plesser.

The Human Brain Project (HBP) utvikler programvare for fremtidens hjernevitenskap.

Mer info:

EBRAINS og datavitenskap

EBRAINS er en digital forskningsinfrastruktur, skapt av det EU-finansierte prestisjeprosjektet Human Brain Project, som samler data og verktøy for hjernerelatert forskning. Flere forskere ved REALTEK er tilknyttet prosjektet på grunn av deres omfattende kompetanse innen hjernesimulering. Les mer om EBRAINS her.

Hans Ekkehard Plesser og Gaute Einevoll underviser i fysikk og datavitenskap. Se aktuelle studieprogram her:

Datavitenskap (femårig master, sivilingeniør)Data Science (toårig master)Energi- og miljøfysikk (bachelor)Miljøfysikk og fornybar energi