Informasjon om gradsoppgaven for studenter ved Handelshøyskolen

Av Studieveileder ved Handelshøyskolen

Gradsdag
Foto: Tommy Normann

Gradsoppgaven er et selvstendig og vitenskapelig forskningsarbeid der studentene skal gå i dybden på en problemstilling innenfor et fagområde i studiet. Oppgaven skal være en opplæring i å kunne identifisere problemer, analysere og behandle disse på en vitenskapelig måte, samt å kunne produsere en skriftlig vitenskapelig oppgave om dette.

Prosessen

Start tidlig - 2.semester vår

Det anbefales å begynne og tenke på tema og aktuelle teorier for masteroppgaven allerede i løpet av 2.semester. Noen av Handelshøyskolens masterprogrammer arrangerer oppstartsseminar om masteroppgaveprosessen i løpet av 2.semester.

Forberedende emne - 3.semester høst

Masterstudiene ved Handelshøyskolen har et eget obligatorisk emne som forbereder studenter til materoppgaveprosessen. Emnet inneholder blant annet retningslinjer for skriving av masteroppgave, formulering av problemstilling, skriving av prosjektbeskrivelse, håndtering av forskningsdata, personvern og forskningsetikk, og referanser, sitering og plagiering. Til sammen skal dette gi et godt grunnlag for planlegging av en masteroppgave i tråd med forskningsetiske normer.

Etter innsending av en foreløpig prosjektskisse i midten av semesteret vil alle få tildelt en veileder for masteroppgaven.

• M0-ØA Planlegging av masteroppgave – Master økonomi og administrasjon
  • M0-BIOEC Planlegging av masteroppgave - Bioøkonomi - Biobasert verdiskaping og forretningsutvikling
  • M0-EI Planlegging av masteroppgave – Master entreprenørskap og innovasjon
  • ECN305 Forskningsmetode i samfunnsøkonomi - Applied Economics and Sustainability

Kontrakt for gradsoppgave fylles ut i samarbeid med tildelt veileder og sendes inn signert av alle parter til post-hh@nmbu.no innen 1. desember av studentene.

Gradsoppgave - 4.semester vår

Studieadministrasjon foretar vurderingsoppmelding for alle studenter som har søkt undervisningsopptak til masteroppgave innen 1. februar. Oppmeldingen forutsetter at forberedende emne er bestått med innlevert prosjektoppgave. I tillegg må kontrakt for gradsoppgave være innlevert og det forutsettes at omtrent 90 studiepoeng er fullført før oppmelding 1. februar.

15.mai kl.12.00 innleveres gradsoppgaven i WISEflow.

Samarbeid

Handelshøyskolen oppfordrer studenter til å skrive gradsoppgaven i samarbeid (fortrinnsvis to studenter i felleskap). Gradsoppgavens omfang skal likevel vise studentens selvstendige bidrag og i muntlig forsvar av gradsoppgaven vil studentens forståelse og selvstendige bidrag i oppgaven vurderes. Det anbefales å inngå samarbeidsavtale for studenter som skal skrive gradsoppgave i felleskap.

Gradsdagen

I avslutning av vårsemesteret arrangerer Handelshøyskolen en gradsdag der masterstudenter presenterer sine gradsoppgaver og forsvarer oppgaven i en muntlig høring. Dagen feires med en høytidelig markering av masterstudiet med kapper og hatter i en flott roseseremoni.

Les også retningslinjer og informasjon om gradsoppgave ved NMBU bacheloroppgave og masteroppgaver