En unik fagkombinasjon det er stor etterspørsel

Av Emma Susanna Hidas

Emilia Rustad

Emilia Rustad beskriver sin master i bioøkonomi som ekstremt relevant hos Innovasjon Norge. De to årene gikk fort med stort utbytte av både internship som en del av studieløpet og utveksling i Milano.

Fortell om din nåværende jobb

Jeg jobber i BIONOVA, Innovasjon Norge - regjeringens satsning på bioøkonomi. BIONOVA skal være et verktøy for å nå Norges klimamål i 2030, samt mot å bli et lavutslippssamfunn i 2050. Vi jobber med to mål:

- Redusert klimagassutslipp og økt opptak av karbon i jord.

- Bidra til å utvikle ressurseffektive og mer sirkulære verdikjeder innen jordbruk, skogbruk og havbruk.

Mine arbeidsoppgaver i BIONOVA er en miks av litt av hvert, men jeg er så heldig at jeg får jobbe med ulike problemstillinger gjennom hele verdikjeden innen de biobaserte næringene (hav, skog, jord). Mine ansvarsområder er å se på videreutviklingen av BIONOVA, og hva vi skal jobbe med fremover for å nå målene. Jeg jobber også med måling og rapportering av klima- og miljøeffekter, og får muligheten til å ta del i forskjellige prosjekter. Med andre ord så er det uendelig med muligheter å ta del i!

Hvordan var veien fra videregående til den jobben du har i dag?

Jeg valgte å gå rett til studier etter videregående. Jeg tok først en bachelor i økonomi og administrasjon ved OsloMet. Etter dette var planen å begynne å jobbe, men så kom korona og jeg endte med et årsstudium i IT som en reserveløsning. Under dette året så jeg på muligheter for å ta en mastergrad, og kom over bærekraftsuniversitetet NMBU. Dette appellerte veldig til hva jeg ønsket å fokusere på, og fant det nye masterstudiet i bioøkonomi. Ved å ta denne masteren har jeg fått en unik kompetanse med tverrfaglig forståelse innen fagfeltet. Det er stor etterspørsel etter denne kompetansen!

Hvorfor valgte du å studere ved NMBU?

Jeg begynte høsten 2021 på masteren i bioøkonomi. Etter første semester skulle vi velge spesialisering, og det var litt av et valg. Alle retningene (mat, aqua, skog og bioraffinering) virket så spennende, men endte med å spesialisere meg innen mat og bærekraftige matsystemer. Vi var tett på næringslivet, og forskningen som foregår i Ås og på NMBU. Internship er en del løpet av studieløpet som ga hands-on erfaring, som jeg virkelig hadde savnet fra tidligere studieløp. Her lærte jeg mye forskjellig, bl.a. ny faglig kunnskap, hvordan jobbe i en tverrfaglig prosjektgruppe og bygge et nettverk.

Hvor relevant er utdannelsen fra NMBU i din nåværende jobb?

Ekstremt relevant! Tverrfagligheten og helhetsperspektivet man tilegner seg gjennom studiet har vært veldig verdifullt. Dette er noe jeg har med meg hver dag inn i jobbhverdagen, og som har blitt satt pris på av kollegaer. Det har også bidratt til at jeg har god overordnet forståelse ved komplekse problemstillinger.

Hvorfor valgte du å reise på utveksling og hva har det gitt deg av utbytte?

Jeg valgte å reise på utveksling til Milano (University of Milan) for å lære om en annen kultur og utfordre meg selv faglig og på språk. Det var veldig gøy og jeg fikk tatt del i mange spennende fag (blant annet jordhelse, ressursøkonomi og et fag rettet mot biprodukter og hvordan skape verdi ut av disse - og siden jeg var i Italia ble det fokus på oliven- og vinproduksjon). Det ga meg også muligheten til å bli kjent med et annet utdanningssystem og mennesker fra andre land med annen faglig bakgrunn!

Hvilke råd har du til kommende studenter?

Nyt tiden, vær nysgjerrig og vis interesse og engasjement! Bygg nettverk og ha det gøy☺️

Hva er dine erfaringer med NMBU, og studentmiljøet?

Inkluderende! Trivdes så godt og det er virkelig noe for alle og en hver på Ås og på NMBU! Anbefaler alle å sjekke det ut.