Andre studier
Heltid
Praktisk-pedagogisk utdanning

Praktisk-pedagogisk utdanning ved NMBU er for deg som ønsker å bli en motiverende og faglig sterk realfags- eller naturbrukslærer, og som vil bidra til å forme fremtidens skole.

Studiet kan tas på heltid eller deltid.

Søknadsfrist:

15. april

Studiestart:

Høst

Antall studieplasser:

89

Opptakskrav:

Opptak til PPU krever relevant faglig bakgrunn samt dokumenterte kunnskaper i norsk og engelsk på fastsatt nivå. Du kan ta PPU hvis du har mastergrad, eller hvis du har bachelorgrad og to års relevant arbeidserfaring fra skolen. 

Faglige opptakskrav til Praktisk-pedagogisk utdanning finner du her.

Språkkravene finner du her.

  • Mer om opptakskrav

    PPU - Realfag

    For å bli tatt opp til PPU i realfag ved NMBU må søkerne oppfylle ett av disse kravene:

    En mastergrad og minimum 60 studiepoeng innenfor minst ett realfag, som oppfyller bestemte fagkrav. Det må være undervisningsfag som NMBU tilbyr fagdidaktikk i. Ved NMBU tilbys fagdidaktikk i biologi, fysikk, geofag, kjemi, matematikk, informatikk og naturfag – inklusive tverr- og underdisipliner.

    En bachelorgrad og minimum 60 studiepoeng innenfor minst ett realfag, som oppfyller bestemt fagkrav, og minst to års relevant arbeidserfaring fra skolen.

    Kombinasjon realfag- og naturbruksdidaktikk

    For søkere som hovedsakelig søker opptak til PPU i realfag, kan du også bli vurdert til opptak i naturbruksdidaktikk. Søker må da dokumentere 60 studiepoeng i et av programområde i naturbruk og relevant naturbrukspraksis. Kvalifiserte søkere får tilbud om integrert studieløp i naturbruksrettet realfagsdidaktikk der man oppnår didaktisk kompetanse innen begge retninger.

    PPU - Naturbruk

    For å bli tatt opp til PPU yrkesfag naturbruk ved NMBU må søkeren oppfylle ett av disse kravene:  

    Bachelorgrad knyttet til programfag i naturbruk og to års relevant yrkespraksis

    Fag-/svennebrev eller annen fullført treårig yrkesutdanning på videregående nivå, generell studiekompetanse, to års yrkesteoretisk utdanning utover videregående nivå og minimum fire års yrkesrelevant praksis.

    Realkompetansevurdering kan utføres for søkere som er 25 år og eldre og har minst fem års relevant yrkespraksis. Realkompetanse kan vurderes for opptakskravene i kulepunktet over, vanligvis for vurdering av vurdering av relevant yrkespraksis, kan yrkesteoretisk utdanning utover videregående nivå, relatert til programområder og programfag innen utdanningsprogram for naturbruk. Evt. fritak/innpassing skal føres på vitnemålet og dokumentasjon av realkompetanse vil følge vitnemålet.

      

    Kombinasjon naturbruk- og realfagsdidaktikk

    For søkere som hovedsakelig søker opptak til PPU-naturbruk, kan du også bli vurdert til opptak i realfagsdidaktikk. Søkere må da dokumentere et realfag på/med minimum 60 studiepoeng.  Kvalifiserte søkere får tilbud om integrert studieløp i realfagsretta naturbruksdidaktikk der du oppnår didaktisk kompetanse innen begge retninger. 

    Utfyllende regler og faglig krav for opptaket ved NMBU finner du her.  

Undervisning i fysikk på fysikklaben på NMBU.

Har du bakgrunn i realfag og naturbruk og vil lære mer om bærekraftig utvikling? Med PPU fra NMBU får du en verdifull kombinasjon av teoretisk kunnskap og praktisk erfaring, og kvalifikasjoner til å jobbe som lærer i ungdomsskole eller videregående skole.

NMBU tilbyr tre studieløp i PPU:

  • PPU i realfag
  • PPU i naturbruk
  • PPU i kombinasjonen realfag og naturbruk

Studenter ved PPU yrkesfag i naturbruk på NMBU er blant de mest fornøyde PPU-studentene i landetDet viser en ny, nasjonal undersøkelse av studenters oppfatning av sitt PPU-studium, som er gjennomført av Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT). 

Studer PPU på heltid eller deltid
Du kan selv velge om du vil studere heltid (1 år) eller deltid (2 år). Som PPU-student får du undervisning i ukesbaserte samlinger. Studerer du heltid, er du med på tolv ukesamlinger i løpet av studieåret ditt. Hvis du studerer deltid, vil du være med på samlinger syv uker det første året, og fem uker det andre året. I tillegg til samlingsukene vil du ha tolv uker med praksis.

Jobber du allerede som lærer, men mangler PPU? Snakk med skolen din om å søke stipend for å gjennomføre PPU.

Studenter som fullfører lærerutdanninger innen realfag kan få slettet inntil 50 000 kroner av studielånet.

I tillegg er det en egen ordning med Lånekassen dersom man jobber som lærer i Finnmark eller Nord-Troms.

 

Karrieremuligheter

Norske skoler trenger flere kvalifiserte lærere.

Praktisk-pedagogisk utdanning gjør deg kvalifisert for å arbeide som lærer i videregående skole og i grunnskolen. Kompetansen gir også mulighet til å arbeide med andre yrkesområder enn skolen. Du kan for eksempel jobbe med formidlings- og informasjonsarbeid i bedrifter, organisasjoner og offentlig virksomhet.

Her kan du lese om hva noen av våre tidligere studenter jobber med

  • Hva lærer du?

    Kandidatens læringsutbytte

    En kandidat som har fullført praktisk-pedagogisk utdanning ved NMBU forventes å ha oppnådd følgende læringsutbytte:

    Kunnskap:

    har fag-/yrkesdidaktisk og pedagogisk kunnskap som er forsknings- og erfaringsbaserthar forståelse for skolens mandat, opplæringens verdigrunnlag og opplæringsløpet trinn 8-13har kunnskap om gjeldende lov- og planverk for profesjons- og yrkesutøvelsen og evne til å holde seg oppdatert om planverkethar kunnskap om barne- og ungdomskultur, ungdomsutvikling og læring i ulike sosiale og flerkulturelle konteksterhar kunnskap om ungdom i vanskelige situasjoner og om barn og unges rettigheterhar kunnskap om inkludering og mangfold i et nasjonalt og internasjonalt perspektivhar kunnskap om læringsstrategier, læringsarenaer og arbeidsmetoder relatert til fagets/yrkets egenart og tradisjonerhar kunnskap om utdanning for bærekraftig utvikling og evne til å omsette den til i egen undervisningspraksis.

    Ferdigheter:

    kan skape motiverende og inkluderende læringsmiljø og læringsfellesskap i fag og yrke kan planlegge, gjennomføre og reflektere over egen undervisning i lys av relevant forsknings- og erfaringsbasert kunnskap og gjennomføre faglig og pedagogisk utviklingsarbeidkan utforme, legge til rette for og lede undervisningsforløp som fører til gode faglige og sosiale læringsprosesser, og tilpasse opplæring i forhold til elevenes behov kan bruke varierte og relevante arbeidsmetoder i fag og yrker og bruke tilpassede digitale verktøy kan beskrive kjennetegn på kompetanse, vurdere og dokumentere elevers læring, gi læringsfremmende tilbakemeldinger og bidra til at elevene kan reflektere over egen læring og faglige utviklingkan etablere samarbeid med aktuelle tverrfaglige og tverretatlige samarbeidspartnerekan vurdere skolens samfunnsmessige rolle og bidra til denne gjennom egen undervisning og kollegasamarbeid.

    Generell kompetanse:

    kan selvstendig videreutvikle egen kompetanse innenfor et faglig og kollegialt praksisfellesskapkan styrke elevenes faglige/yrkesfaglige identitet kan kritisk reflektere over faglige/yrkesfaglige, etiske og utdanningspolitiske spørsmål, særlig knyttet til utdanning for bærekraftig utvikling kan formidle og drøfte pedagogiske og fag-/yrkesdidaktiske problemstillingerkan bygge relasjoner til elever, kollegaer og foresatte, og samarbeide med relevante aktørerkan legge til rette for entreprenørskap, nytenkning og innovasjon, og at lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv involveres i opplæringenkan stimulere til yrkesstolthet, refleksjon og samarbeid om og utvikling av læring og undervisning i autentiske yrkessituasjoner.
  • Muligheter for utveksling
    Det er mulig å gjennomføre fire uker praksisopplæring i utlandet, da helst som en gruppe. Det blir informert om mulighetene knyttet til utenlandspraksis tidlig på høsten. På PPU får studenter tilbud om å gjennomføre deler av www.nmbu.no/fakulteter/fakultet-realfag-og-teknologi/praksisopplaering-i-tanzaniapraksisopplæringen i Tanzania. Tilbudet gis i samarbeid med Sokoine University of Agriculture og oppholdet er på fem uker, med én uke med reise og forberedelser og fire uker praksisopplæring på en eller flere skoler i Morogoro-området. 
  • Programmets oppbygning

    Praktisk-pedagogisk utdanning har følgende oppbygging:

    • Didaktikk ( 30 studiepoeng)
    • Pedagogikk (30 studiepoeng)
    • Praksis i skolen( 60 dager)

    Les mer om studiets oppbygging her.

  • Om programmet
    • Samfunnsrelevans

      Praktisk-pedagogisk utdanning ved NMBU tilbyr dagens og fremtidens skole og samfunn en etterspurt kompetanse. Samfunnet har behov for høyt kvalifiserte fagfolk i realfag og naturbruk. Behovet for kvalifiserte realfagslærere og naturbrukslærere er stort i skolen!

      Ved NMBU har vi en visjon om å fremme utdanning for bærekraftig utvikling. Det betyr at vi utdanner lærere som kan se elever, undervisning og skole i lys av natur, miljø og samfunn. Denne visjonen er grunnlaget for undervisning i fag- og yrkesdidaktikk, pedagogikk og praksisopplæring.

    • Læringsaktiviteter
      PPU er praksisbasert, erfaringsbasert, deltakerbasert, samarbeidsbasert, forskningsbasert og utviklingsorientert. PPU har, på samme måte som skoler og virksomheter vi utdanner lærere for, varierte og eksemplariske arbeids- og læringsmåter. Utdanningen inneholder obligatoriske aktiviteter som utføres individuelt og i grupper i emnene praksisopplæring, didaktikk og pedagogikk. Undervisningen er i stor grad basert på aktiv studentdeltakelse.
    • Vurdering

      Emnene didaktikk har en avsluttende muntlig eksamen. Emnene integrerer det arbeidet studenten har gjort i praksisopplæring, selvstudier og i obligatoriske aktiviteter.

      Emnene i pedagogikk har en langsgående vurdering med en skriftlig og en muntlig del.

      Emnet praksisopplæring vurderes med karakterene Bestått/Ikke bestått. For å få Bestått må studenten ha fått godkjent alle planer og rapporter og fått vurderingen.

      I tillegg vil det gjøres en skikkethetsvurdering av studenten gjennom hele studietiden. Skikkethetsvurdering er en helhetsvurdering av studentens faglige og personlige forutsetninger for å kunne fungere i læreryrket. www.nmbu.no/fakulteter/fakultet-realfag-og-teknologi/institutt-laererutdanning-og-utdanningsvitenskapLes mer om skikkethet.  

Studieveileder(e):

Gayathiri Eelavendan

Gayathiri Eelavendan

Rådgiver