Nytt prosjekt om rovdyrenes bestandsstrømmer i Skandinavia

Av Cathrine Glosli

Jerv
JervFoto: Ehrhardt/Shutterstock

NMBUs forskere skal undersøke hvordan de individuelle bevegelsene til ulv, bjørn og jerv fører til bestandsstrømmer i Skandinavia.

Skjebnen til dyrebestander dikteres av individenes bevegelser, og kan utgjøre forskjellen mellom overlevelse og utryddelse. Tilsynelatende små bevegelser kan diktere den romlige dynamikken til en hel bestand.

Enten dyrene migrerer på tvers av kontinenter, eller bare beveger seg fra et skogholt til et annet, så fører kombinasjonen av de individuelle bevegelsene til strømmer som igjen definerer bestanden. Disse strømmene dikterer artens overlevelse.

– Å forstå dyrenes bevegelser er nøkkelen til å forstå bestanden, sier NMBU-forsker Pierre Dupont.

Fra individelle bevegelser til bestandsflyt

I et nytt prosjekt skal Dupont og hans kolleger undersøke hvordan dyrenes individuelle bevegelser fører til bestandsstrømmer på kryss og tvers av landskap.

– Vi skal bygge bro mellom artenes bestandsdynamikk og økologien bak bevegelsene deres, sier han.

I prosjektet skal forskerne se nærmere på de store rovdyrene i Skandinavia: ulv, jerv og brunbjørn.

Videreføring av tidligere prosjekter

Det nye prosjektet, PopFlow, er en videreføring av tidligere prosjekter fra NMBUs forskergruppe innen anvendt kvantitativ økologi.

Der forskerne i tidligere prosjekter har utviklet statistiske metoder for å kvantifisere hvordan og hvor dyrene befinner seg i bestandene, vil det nye prosjektet sikte på å kvantifisere individenes bevegelser gjennom bestandene.

– Hvor dyrene går fra, hvor de går og hvor mange som gjør det, er hovedspørsmålene vi kommer til å adressere, sier Dupont.

– Vi skal spesielt se nærmere på hva slags konsekvenser disse individuelle bevegelsene har for de store rovdyrbestandene i Skandinavia.

Eksempler på spørsmål som skal besvares:

• Hvordan spres de store rovdyrartene i Skandinavia?
  • Hvordan påvirker sosial dynamikk ulvens bevegelsesmønstre?
  • Hva driver jervebestandens ekspansjon i Skandinavia?
  • Hvordan påvirker kjønn og bestandstetthet brunbjørnens spredning?
  • Hvordan beveger rovdyrene seg gjennom et menneskepåvirket landskap?
  • Hvordan vil alternative forvaltningsstrategier påvirke rovdyrenes bestandsdynamikk

Korte fakta:

Prosjekttittel: PopFlow: a novel framework for animal movement, from individual life-trajectories to population fluxes

Varighet: 2024-2027

Budsjett: 7,3 MILL NOK

Finansiering: Norges forskningsråd (NFR)

Program: Forskerprosjekt for unge talenter (FRIPRO)

Koordinator: NMBU

Partnere: Université de Montpellier, France, University of California, Berkeley, USA, Norsk institutt for naturforskning (NINA), UP Mathématiques Appliquées - UMR IRMAR Agrocampus Ouest, Høgskolen i Innlandet

Forskningsgruppe ved NMBU: Anvendt kvantitativ økologi (AQEG)

Tilknyttede prosjekter: