Valutaanalytiker og trader hos Norges Bank

Av Emma Susanna Hidas

Ragnhild Danielsen

Deltidsjobben ved siden av studiene åpnet opp muligheter som gjorde at Ragnhild Danielsen valgte å følge en karriere innen bank og finans. I dag jobber Ragnhild som valutaanalytiker og trader hos Norges Bank.

Fortell om din nåværende jobb

Jeg jobber i avdeling for markeder i Norges Bank, som er ansvarlig for å forvalte valutareservene og gjennomføre valutatransaksjoner. I stillingen min som valutaanalytiker og trader, arbeider jeg med å analysere og kommunisere utviklingen i valutamarkedet og kronekursen til pengepolitikken. Videre er vi ansvarlige for å gjøre valutatransaksjoner i markedet. Det er en spennende og utfordrende jobb som krever at man holder seg oppdatert på økonomisk utvikling og drivere i valutamarkedet.

Hvordan var overgangen fra studier til jobb?

Jeg arbeidet deltid i Kommunalbanken ved siden av mastergraden. Det var en veldig fin erfaring, hvor jeg fikk mulighet til å kombinere kunnskap fra studiene med erfaring fra arbeidslivet. De gav meg mye fleksibilitet i forbindelse med eksamensperioder, som gjorde det enklere å få hverdagen til å gå opp. Erfaringen min fra Kommunalbanken viste meg også hvilke muligheter som finnes innen finans og gjorde at jeg raskt bestemte meg for at jeg ønsket å følge en karriere innen bank og finans. En deltidsjobb ved siden av mastergraden var en fin inngang i arbeidslivet og det gjorde at overgangen fra studier til fulltidsstilling ikke ble like stor.

Ragnhild Danielsen arbeidsplass

Hvorfor valgte du å studere ved NMBU?

Jeg tror jeg trygt kan si at NMBU har Norges fineste campus! Bærekraftsfokuset på NMBU er også noe jeg vil trekke frem som gjør at universitetet skiller seg ut. NMBU er en halvtimes kjøretur unna Oslo, som gjør at man fint kan bo i Oslo sentrum og studere i Ås.

Jeg tok en master i økonomi og administrasjon, med hovedprofil innen Business Analytics. Jeg synes det var spesielt interessant å kombinere økonomifaget med dataanalyse, noe som blir stadig mer relevant. Gjennom denne spesialiseringen fikk jeg mulighet til å utvikle analytiske ferdigheter som er svært relevant i min nåværende jobb.

Hvilke råd har du til kommende studenter?

Engasjer deg i utenomfaglige aktiviteter og vær nysgjerrig på hvilke muligheter som finnes etter endt studie. En deltidsjobb ved siden av studiene er en fin inngang til arbeidslivet og kan gjøre det enklere å finne ut av hvilken vei du ønsker å gå. Ikke stress for fremtiden. Du bare er student en gang i livet, så husk å nyte studietiden og fleksibiliteten den medfører!