Fra korallgartner til rådgiver hos NIBIO

Av Emma Susanna Hidas

Simen Wilsher-Lohre

Biologi har alltid fascinert Simen Wilsher-Lohre. Etter bachelorgraden i økonomi og ledelse sammen med erfaringen som korallgartner i Thailand, kom kallet til å ta master i bioøkonomi.

Fortell om din nåværende jobb

I NIBIO jobber jeg som rådgiver i avdelingen Landbruksøkonomisk analyse. Her får jeg jobbe med blant annet samfunnsøkonomiske analyser, utredninger og arbeide med tallgrunnlag til jordbruksforhandlingene. Min drøm er å få bidra til at vi har en velfungerende og bærekraftig matproduksjon i Norge, og det føler jeg virkelig at jeg får anledning til å gjøre hos NIBIO.

Hvordan var veien fra videregående til den jobben du har i dag? - Og hvordan var overgangen fra studier til din første jobb?

Etter videregående skole har jeg gjort mye forskjellig før jeg endte opp der jeg er i dag. Jeg har alltid vært opptatt av biologi, og begynte på en bachelor i biologi på NMBU. Jeg fant snart ut at det ikke kjentes helt riktig ut, og valgte å gå over til økonomi og administrasjon for å få en bredere utdannelse. Jeg jobbet som controller i en bransjeorganisasjon ved siden av studiene. Etter ferdig bachelor grad tok jeg meg et friår, hvor jeg backpacket i Asia. Her fikk jeg min hittil mest unike erfaring, da jeg fikk jobbe noen måneder som korallgartner i Thailand.

Vel hjemme fant jeg meg jobb som controller i en start-up bedrift innen digital markedsføring, og fikk de neste årene bidra til å utvikle dette til en velfungerende virksomhet, de siste årene som økonomisjef. Da det nye masterprogrammet i bioøkonomi ble lansert følte jeg meg kallet tilbake til NMBU. I løpet av masterstudiet fikk jeg være med på mange forskjellige spennende prosjekter med andre andre engasjerte studenter. I tredje semester fikk jeg anledning til å ta et internship hos NIBIO. Dette første til at jeg skrev masteroppgaven min med dem, og at jeg fikk jobb der etter levert master.

Hvorfor valgte du å studere ved NMBU?

Innledningsvis var det den spennende, praktiske retningen på biologistudiet som fikk meg til å velge NMBU. Etterhvert var det det unike studentmiljøet som fikk meg til å bli, og som fikk meg til å komme tilbake til Ås. Masterstudiet i bioøkonomi traff meg veldig godt, og jeg synes slike tverrfaglige programmer har veldig mye godt ved seg.

Hvor relevant er utdannelsen fra NMBU i din nåværende jobb?

Jeg bruker ting jeg lærte på studiet hver eneste dag, både i forbindelse med skriving av faglige utredninger, i forståelsen av hvordan verden henger sammen, og i samarbeid med andre.

Hvilke råd har du til kommende studenter?

Engasjer deg i de utallige morsomme tingene som foregår blant de andre studentene. Ta fag og gjør aktiviteter du synes er spennende.

Hva er dine erfaringer med NMBU, og studentmiljøet?

Under bachelorstudiet satte jeg stor pris på alt det sosiale ved studentmiljøet ved NMBU, og videre fikk jeg stort utbytte av det faglige i løpet av masterstudiet. Her fikk jeg være med på å videreutvikle studentforeninger, arrangere workshops og prøve meg på en ny start-up bedrift. Som NMBU-student er det så enormt mange spennende ting som skjer rundt en, at det er umulig å ikke la seg rive med.