Studieprogram får europeisk kvalitetsstempel

Av Egil Jahren

Gruppebilde med tre fra teamet som koordinerte søknaden om sertifisering
Plaketten som beviser anerkjennelsen. Fra venstre: Knut Bjørn Stokke, Mina Di Marino og Monica Vestvik, som sammen med Elin Børrud har koordinert søknaden om sertifisering av studieprogrammet By- og regionsplanlegging. Foto: Egil Jahren

Det 5-årige studieprogrammet By- og regionsplanlegging ved NMBU har blitt sertifisert som en fremragende utdanning av europeisk fagorganisasjon.

Etter en 10 måneder lang prosess fikk Institutt for by- og regionsplanlegging i sommer en gladmelding: Masterprogrammet By- og regionsplanlegging er tildelt en AESOP Quality Recognition.

Dette er en sertifisering som deles ut av AESOP, den europeiske sammenslutningen for universiteter som tilbyr planutdanninger.

Over halvparten falt fra i første runde

– Det var krevende å oppnå dette, sier Mina Di Marino, underviser og forsker ved instituttet.

Sammen med kollegaer Knut Bjørn Stokke, Elin Børrud og Monica Vestvik har hun koordinert prosessen. Tidvis har alle på instituttet vært involvert.

– En AESOP Quality Recognition henger høyt, og stiller høye krav til studieprogrammene som søker, sier Di Marino.

AESOP Quality Recognition er en frivillig ordning. Dersom man søker, underlegger man seg en grundig vurdering og granskning. Av de 150 medlemsinstitusjonene som er tilsluttet AESOP er det tolv som for tiden er sertifisert.

– På en måte har vi tyvstartet, fordi vi de senere årene har jobbet mye med utdanningskvalitet, forklarer Di Marino.

Ved instituttet har man hatt ekstra søkelys på pedagogikk og utvikling av undervisning, med blant annet kursing og andre tilbud til underviserne.

Søkere må gjennom en flertrinns evaluering for å bli sertifisert. Etter første hovedrunde var det denne gang bare tre av de syv søkende universitetene som fortsatte prosessen.

Eneste i Norge

Hvorfor ønsker man å frivillig underlegge seg en slik prosess?

– Vi valgte å gjøre dette for å få en ekstern vurdering av utdanningen, men også for å lære gjennom å være i dialog med eksperter på utdanning og pedagogikk, forklarer Stokke. – Og jeg synes det er fint at søkere til studieprogrammet kan se at vi stiller veldig høye krav til oss selv.

– Vi har fått mulighet til å se på oss selv med studentenes øyne, legger Di Marino til.

Quality Recognition-ordningen er et verktøy for å fremme kvalitet i planutdanninger, løfte frem «best practises» og gi inspirasjon.

Det er ikke hvem som helst som kan kalle seg fremragende, man må bevise at man er en spesielt god utdanning.

Universiteter som ønsker å bli sertifisert, må svare ut en rekke spørsmål. Det handler om innovasjon i undervisning, etikk, globale perspektiver, tverrfaglighet og studentaktiv læring. Alt må belegges og dokumenteres.

– Vi er unike i Norge ved at vi er det eneste 5-årige studieprogrammet på fagområdet. Vi omfatter alle ferdigheter og nivåer i fagfeltet. Studentene får stor bredde i perspektiver, dette er viktig i arbeidslivet. Innen planfeltet er vi et «altomfattende» studieprogram, sier Di Marino.

Anerkjennelsen som studieprogrammet har fått gjennom sertifiseringen, begeistrer også instituttleder Kristine Lien Skog.

– Studentene våre er svært tilfreds med utdanningen, men denne formelle bekreftelsen på den høye kvaliteten på masterprogrammet vårt gleder meg stort, sier hun.

– At vi hevder oss høyt internasjonalt skyldes sterk innsats fra alle ansatte. De gjør meg stolt.

Seremoni med overrekkelse av plakett.
I sommer kunne Mina Di Marino på vegne av sine kollegaer motta bekreftelsen på at studieprogrammet var sertifisert. Overrekkelsen fant sted på AESOPs årlig kongress, denne gangen i Lodz, Polen. Foto: Privat