Naturfag for yrkesfagelever (etterutdanning)

Den manglende koblingen mellom fellesfag og yrkesfag har blitt trukket fram som årsaker til mangel på motivasjon, stort frafall og dårlige resultater på yrkesfaglige utdanningsprogram. Med fagfornyelsen i LK20 ble det innført yrkesrettede kompetansemål i læreplanen naturfag for elever i yrkesfaglige studieprogram. Denne endringen gir lærerne handlingsrom til å gjøre undervisningen interessant for elevene gjennom å knytte den til konkrete yrkesrelevante problemstillingen, men det er ikke nødvendigvis bare lett å bevege seg bort fra fagets tradisjoner. Det kan være ulike årsaker til at mange naturfaglærere opplever utfordringer knyttet til utnyttelse av dette handlingsrommet, for eksempel:

  • Lærere kan føle seg utrygge på det å bevege seg fra teoretisk naturvitenskap til anvendt naturvitenskap knyttet til yrker. Hvor blir det av naturfagets egenart?
  • Lærere er usikker på hvordan en eventuell framtidig sensor vil vurdere elevenes kunnskap dersom undervisningen har vært yrkesrettet. Hvor blir det av «det allmenndannende naturfaget»?
  • Lærere jobber på ulike yrkesfaglige studieprogram og har mindre kjennskap til hva som er aktuelle naturfaglige problemstillinger i alle yrkesprogram.
  • Lærebøker mangler relevante yrkesrettet innhold
  • Lærerstudier forbereder lærere i liten grad på det særegne ved å undervise ved yrkesfaglige studieprogram, dvs at naturfaglærere må utvikle denne kompetanse i jobben

Vi ser for oss ulike modeller for gjennomføring. En mulighet er at NMBU jobber med naturfaglærere og yrkesfaglærere på 1-2 skoler.

En annen mulighet er at vi jobber med et nettverk av naturfaglærere fra ulike skoler. For å legge til rette for at det som drøftes i samlinger kan utvikle seg videre ønsker vi at det er minst to lærere fra hver skole med i nettverket.

Kontakt oss