Yrkesretting av realfag
Den manglende koblingen mellom fellesfag og yrkesfag har blitt trukket fram som årsaker til mangel på motivasjon, stort frafall og dårlige resultater på yrkesfaglige utdanningsprogram. Med fagfornyelsen i LK20 ble det innført yrkesrettede kompetansemål i læreplanen naturfag for elever i yrkesfaglige studieprogram. Denne endringen gir lærerne handlingsrom til å gjøre undervisningen interessant for elevene gjennom å knytte den til konkrete yrkesrelevante problemstillingen, men det er ikke nødvendigvis bare lett å bevege seg bort fra fagets tradisjoner. Det kan være ulike årsaker til at mange naturfaglærere opplever utfordringer knyttet til utnyttelse av dette handlingsrommet, for eksempel:
- Lærere kan føle seg utrygge på det å bevege seg fra teoretisk naturvitenskap til anvendt naturvitenskap knyttet til yrker. Hvor blir det av naturfagets egenart?
- Lærere er usikker på hvordan en eventuell framtidig sensor vil vurdere elevenes kunnskap dersom undervisningen har vært yrkesrettet. Hvor blir det av «det allmenndannende naturfaget»?
- Lærere jobber på ulike yrkesfaglige studieprogram og har mindre kjennskap til hva som er aktuelle naturfaglige problemstillinger i alle yrkesprogram.
- Lærebøker mangler relevante yrkesrettet innhold
- Lærerstudier forbereder lærere i liten grad på det særegne ved å undervise ved yrkesfaglige studieprogram, dvs at naturfaglærere må utvikle denne kompetanse i jobben
Vi ser for oss ulike modeller for gjennomføring. En mulighet er at NMBU jobber med naturfaglærere og yrkesfaglærere på 1-2 skoler.
En annen mulighet er at vi jobber med et nettverk av naturfaglærere fra ulike skoler. For å legge til rette for at det som drøftes i samlinger kan utvikle seg videre ønsker vi at det er minst to lærere fra hver skole med i nettverket.