Ingen dyr skal lide for sitt utseende

Av Camilla Wiik Gjerdrum

Ingen dyr skal lide for sitt utseende. Veterinærhøgskolen står opp mot usunn hunde- og katteavl.Foto: Shutterstock

Veterinærhøgskolen og Den norske veterinærforening står sammen om etiske standpunkter mot usunn hunde- og katteavl. – Hvis veterinærer står samlet mot usunn avl, kan vi gjøre en forskjell, sier dekan Anne Storset.

Som utdanning- og forskningsinstitusjon går ledelsen ved Veterinærhøgskolen, NMBU sjelden ut med standpunkt i faglige spørsmål. Våre vitenskapelig ansatte har ifølge universitets- og høgskoleloven full frihet til å komme med faglige uttalelser. Nå har vi likevel valgt å stå sammen med Veterinærforeningen om etiske standpunkter for avl på hund og katt fordi vi mener at ingen dyr skal lide for sitt utseende.

I fellesskap har vi utarbeidet følgende punkter:

• Ingen dyr skal lide for sitt utseende.
  • Vi oppfordrer derfor kun til avlsarbeid som fremmer god helse og funksjonalitet.
  • Alle avlsdyr skal kunne parre seg og føde naturlig.
  • I tråd med dyrevelferdsloven utføres bare keisersnitt som følge av fødselsvansker. Dyr man tror ikke kan føde naturlig, skal ikke parres.
  • Vi anbefaler ikke kjøp av eller avl på hunder eller katter som lider for sitt utseende.
  • Vi bruker ikke dyr med et utseende knyttet til økt risiko for sykdom i reklame, og oppmuntrer andre til å følge vårt eksempel.

Standpunktene er i tråd med Dyrevelferdsloven.

– Vi setter pris på at Veterinærforeningen har tatt dette initiativet. Hvis veterinærer står samlet mot avl som fører til avkom med smerter og redusert livsutfoldelse, kan vi gjøre en forskjell. Det er viktig at vi som utdanner morgendagens veterinærer, viser at vi bidrar til endringer til det beste for alle dyr, sier Anne Storset, dekan ved Veterinærhøgskolen.