Ny dekan ved LANDSAM / New dean at LANDSAM

Per Martin Norheim-Martinsen begynner som dekan ved LANDSAM 1. august.
Per Martin Norheim-Martinsen begynner som dekan ved LANDSAM 1. august.Foto: OsloMet

(English text below) Universitetsstyret har ansatt ny dekan for Fakultet for landskap og samfunn: Per Martin Norheim-Martinsen vil tiltre stillingen 1. august 2023.

Norheim-Martinsen (født 1977) er statsviter og professor i samfunnssikkerhet og europeisk politikk ved OsloMet, og er nåværende viserektor for forskning og utvikling.

– Jeg ser virkelig fram til å ta fatt på jobben som dekan på Landsam, sier Norheim-Martinsen. – Fakultetet og NMBU er viden kjent for godt studiemiljø og forskningsmiljøer av høy internasjonal klasse, og jeg gleder meg til å bli bedre kjent med både universitetet og fakultetet. Jeg har med meg perspektiver og erfaringer som er tror vil være nyttige i den videre utviklingen av Landsam og fagmiljøene.

Norheim-Martinsen har en PhD i International Studies fra University of Cambridge (2010), og har særlig forsket på sikkerhets- og forsvarspolitiske spørsmål. Han har erfaring som forsker og leder fra blant annet Forsvarets forskningsinstitutt, forskningsstiftelsen Fafo og Institutt for forsvarsstudier. Norheim kom til OsloMet i 2019 fra Forsvarets høgskole. I tillegg til rollen som viserektor er han leder for det sentrale FoU-utvalget, samt leder for bærekraftsrådet ved OsloMet.

– Vi gleder oss til å ta imot Per Martin, sier fungerende dekan ved LANDSAM, Grete Patil. –  Vi er i en sektor hvor det er store omstillinger og rammene stadig er i endring, og hvor det er mange givende oppgaver og utfordringer. Per Martin har en spennende kompetanse og bakgrunn som vi er overbevist om vil komme godt til nytte hos oss.

Avtroppende dekan Eva Falleth går 1. mai over til Forskningsrådet, som direktør for området bærekraftig samfunnsutvikling. Falleth begynte i stillingen som dekan ved LANDSAM i 2017. Grete Patil, som til vanlig er prodekan utdanning, vil fungere som dekan frem til Norheim-Martinsen tiltrer.

Les også: Går fra OsloMet til NMBU (khrono.no)

For prosessen med tilsetting av ny dekan ved LANDSAM satte Universitetsstyret ned et innstillingsutvalg med blant annet tidligere rektor Curt Rice, administrasjonsdirektør Lars Atle Holm, samt representanter fra studentene, ansatte og arbeidsgiversiden. Det var fire søkere til stillingen. Universitetsstyret var ansettende myndighet i prosessen.

------------------------------------------

The University Board has appointed a new dean for the Faculty of Landscape and Society: Per Martin Norheim-Martinsen will take up the position starting 1 August 2023.

Norheim-Martinsen (born 1977) is a political scientist and professor of social security and European politics at OsloMet, and is currently vice-rector for research and development.

- I am greatly looking forward to starting my job as dean at Landsam, says Norheim-Martinsen. - The faculty and NMBU are widely known for their great study environments and research of high international class. I am looking forward to better getting to know both the university and the faculty. I bring with me perspectives and experiences that I believe will be useful for the further development of Landsam.

Norheim-Martinsen has a PhD in International Studies from the University of Cambridge (2010). His research has in particular focused on security and defense policy issues. He has experience as a researcher and manager from, among others, the Norwegian Defense Research Institute, the research foundation Fafo and the Institute for Defense Studies. Norheim came to OsloMet in 2019 from the Norwegian Defense Academy. In addition to his role as deputy director, he is head of the central R&D committee, as well as head of the Sustainability Council at OsloMet.

- We are looking forward to welcoming Per Martin, says acting dean at LANDSAM, Grete Patil. - The academic sector is a field where the framework is constantly changing, and where there are many exciting tasks and challenges. Per Martin has an exciting expertise and background which we are convinced will be of great use to us.

Former dean Eva Falleth will move to the Norwegian Research Council on 1 May, as Director of Sustainable Social Development. Falleth took up the position as dean at LANDSAM in 2017. Grete Patil, who is deputy dean of education, will act as dean until Norheim-Martinsen takes office.

For the process of appointing a new dean at LANDSAM, the University Board set up a nominations committee with, among others, former rector Curt Rice, director of administration Lars Atle Holm, as well as representatives from the students, employees and employers. There were four applicants for the position. The University Board was the authority for appointing to the position.