Rekordhøye søkertall til studie i bærekraftig økonomi og ledelse

Av Lise Thoen

Rekordmange vil studere ved Handelshøyskolen NMBU
Rekordmange vil studere ved Handelshøyskolen NMBUFoto: NMBU

I år kunne du for første gang søke på nettbasert årsenhet i bærekraftig økonomi og ledelse. Dette tilbudet fikk nesten 1000 førsteprioritetssøkere gjennom samordna opptak. Det er i tillegg en betydelig økning til flere av Handelshøyskolen NMBU sine øvrige studier.

Det nye årsstudiet skal gi studentene en innføring i bærekraftig økonomi og ledelse og kan enten kombineres med annen utdanning og kompetanse eller utgjøre starten på en bachelorgrad i økonomi og administrasjon. Hele 3000 søkere hadde studieprogrammet blant sine valg på søknaden.

Dekan Casper Claudi Rasmussen
Dekan Casper Claudi Rasmussen Foto: Handelshøyskolen NMBU

- Søkerne til årsenheten er i snitt eldre enn søkere til våre bachelorprogrammer. Det gir grunn til å tro at de allerede har arbeidserfaring, men ønsker påfyll av kompetansen som er nødvendig for å få til det grønne skiftet, forteller dekan Casper Claudi Rasmussen.

- Etterutdanning blir en stadig viktigere del av vårt samfunnsoppdrag, og vi har stor tro på at dette fleksible, nettbaserte og gratis tilbudet vil gjøre det mulig for flere å tilegne seg kompetanse innen våre fagområder. Vi ser at søkerne kommer fra hele landet, ettersom studiet gjennomføres heldigitalt, fortsetter dekanen.

Også programleder Thore Larsgård gleder seg over de gode søkertallene til årsenheten.

Thore Larsgård. Programleder for bærekraftig økonomi og ledelse
Thore Larsgård. Programleder for bærekraftig økonomi og ledelse Foto: NMBU

- Vi er svært fornøyde med at så mange har fått øynene opp for dette studieprogrammet og vil gjøre alt som står i vår makt for å tilby studieprogrammet til så mange kvalifiserte søkere som mulig, sier han.

Økonomi og administrasjon er det mest populære masterprogrammet ved NMBU

Antall søkere til masterprogrammene våre holder seg stabilt, sammenlignet med de foregående årene. Masterprogrammet i økonomi og administrasjon er fortsatt det desidert mest populære studiet ved NMBU i det lokale masteropptaket.

Det er en økning på masterstudiet i bioøkonomi, og interessen for innovasjon og entreprenørskap holder seg god. Arbeidslivet etterspør kompetansen kandidatene på masterstudiet i bioøkonomi – biobasert verdiskaping og forretningsutvikling tilegner seg i løpet av studiet. Det er derfor ekstra gledelig at mange søkere har fått øynene opp for dette studieprogrammet.

Søkerrekord til bachelorstudiene i økonomi

Bachelorstudiene har totalt sett hatt en jevn og god økning over de siste årene, og har aldri hatt så mange søkere som de siste to årene.
Bachelorprogrammet i økonomi og administrasjon er det mest populære bachelorprogrammet ved NMBU, mens Økonomi, ledelse og IT er på 2. plass i bachelorklassen ved NMBU. Bachelorstudiet innen samfunnsøkonomi har også en betydelig økning av antall søkere.

- Handelshøyskolen NMBU jobber målrettet for å utvikle fagtilbudet i tråd med etterspørselen hos arbeidsgivere og studenter, og vi ser en dreining mot interesse for å kombinere økonomiske fag og it-kompetanse, forteller dekanen