Vant Statsbyggs studentpris

De nominerte til Statsbyggs studentpris for landskapsarkitektur NMBU 2022
De nominerte til Statsbyggs studentpris for landskapsarkitektur NMBU 2022Foto: Tone Helen Lindheim

Tanita Guldbrandsens ønske er at alle beboere i Bergen skal kunne finne en god badeplass i nærheten. Hun vant nylig en studentpris for sin masteroppgave om tilgjengeliggjøring av Bergens sjøfront.

Guldbrandsen er tidligere student på det 5-årige studiet i landskapsarkitektur, NMBU. Hun har en forkjærlighet for badelivets gleder og det var derfor naturlig at hun skrev masteroppgaven «Badebyen Bergen – En tilgjengelig sjøfront for badeløver». For denne oppgaven har hun nå vunnet Statsbyggs studentpris for landskapsarkitektur NMBU 2022.

Og, kanskje får hun også sitt ønske oppfylt: I Bergen kommune forberedes nå et utkast til ny sjøbadsplan, basert på Guldbrandsens oppgave.

Universell utforming

Guldbrandsen jobbet med sin masteroppgave gjennom vårsemesteret 2022. Hun bokstavelig talt svømte seg opp og ned hele Bergenskysten, og møtte badeklubber, folk fra Redningsselskapet, badebloggere og andre medbadere.

– Det som overrasket meg litt var at det ofte var små grep som skulle til, forteller hun. – Jeg trodde oppgaven ville kreve en gedigen plan. Men nei, noen ganger trengte man bare en ny stige og litt oppussing. Så det var viktig å snakke med brukere av badeanleggene, og ikke bare anta.

Inspirasjonen til oppgaven kom fra hennes bakgrunn som fritidsbader.

– Jeg har alltid vært glad i å bade, jeg er først uti og sist inn igjen, ler hun. – Men det som virkelig tente gnisten, og som preget oppgaven min i stor grad var et tema fra studiene: Folkehelse og medvirkning. Jeg mener at tilgjengelige sjøbadeplasser kan gjøre livet i byene våre bedre. Men i til tross for det er det i havbyen Bergen lite tilrettelagt for sjøbading.

Studentprisjuryen sier i sin vurdering av oppgaven at «tiltakene vil ha stor betydning for folks livskvalitet, folkehelse og hverdagslykke». De vektlegger hvordan ulike baderes behov er tatt hensyn til i løsningsforslaget, også dem som trenger litt ekstra tilrettelegging.

– Alle i Bergen bør ha tilgang på en god badeplass i nærheten, og det burde være minst én universell utformet badeplass langs den sentrale sjøfronten, sier Guldbrandsen.

Prisvinner Tanita Guldbrandsen har tro på at badeplasser hever byfolks livskvalitet. Foto: Privat

Bransjen bør lese studentarbeider

Statsbyggs studentpris for landskapsarkitektur på NMBU har blitt delt ut hvert år siden 2012. Prisen skal stimulere til og løfte frem eksperimentelle og nyskapende studier i landskapsarkitektfaget. I vurderingen legger juryen vekt på  aktualitet, nytteverdi, formidling og formspråk, og bærekraft.

I tillegg til å gi skryt til selve løsningsforslagene har juryen også trukket frem den store nytte- og overføringsverdien oppgaven har, og at det for oppgaven er utviklet egne undersøkelsesmetoder.

De to andre nominerte til prisen i år var

– Det var veldig stas, og hyggelig og erværdig å få prisen. Men jeg mener at min oppgaven ikke er bedre enn de andres, og at juryen like gjerne kunne ha valgt de andre. Det gjøres i det hele tatt veldig mye bra studentarbeid ved NMBU. Bransjen bør jevnlig titte innom Brage*, sier Tanita.

*En tjeneste for tilgjengeliggjøring av forsknings- og studentarbeider. nmbu.brage.unit.no

Ellen Husaas, dosent ved Institutt for landskapsarkitektur og veileder for Tanita, samt instituttleder Tore Edvard Bergaust, gratulerer både vinneren og de nominerte.

– Alle de nominerte har levert svært imponerende arbeider, vi er svært stolte av studentene våre, kommenterer Husaas.

Tanita, som nå jobber i Bergen kommune, kan som sagt få virkeliggjort sin drøm om bedre bademuligheter i Bergen.

– Noen representanter fra kommunen hørte meg foredra om oppgaven min, forteller hun. – Det inspirerte tydeligvis: Det har i etterkant blitt jobbet med en sjøbadeplan for Bergen som er basert på masteroppgaven. Den skal stemmes over i mai. Det er vanskelig å si hvordan det vil gå, men kanskje har jeg fått bidra til at flere får ta seg et sjøbad. Det vil i så fall være ganske herlig!