Førstekonsulent i Statistisk Sentralbyrå

Av KBM

Ingunn Marie Verne Ruud jobber i dag i Statistisk Sentralbyrå, etter en mastergrad i kjemi og bioteknologi (siv.ing.) på NMBU.
Ingunn Marie Verne RuudFoto: Privat

Da Ingunn Marie Verne Ruud skulle søke høyere utdanning var den gode kvaliteten på studiene avgjørende. Etter en master i kjemi og bioteknologi (siv.ing.) ved NMBU fikk hun jobb som førstekonsulent for Statistisk Sentralbyrå.

1. Kan du fortelle om din nåværende jobb?

Jeg jobber som førstekonsulent i Statistisk Sentralbyrå. Der lager jeg offisiell statistikk ved hjelp av programmer og koding. Jeg synes det er spesielt spennende med all kodingen jeg får drive med. Det er et supert fagmiljø med mange kurs man kan delta på, og flinke og hjelpsomme kollegaer.

En vanlig arbeidsdag er foran PCen, hvor man gjør editering og kontrollering av data som har kommet inn, enten i excel eller revisjonsprogrammer. Det blir også en del epost. Jeg har mye kontakt med kommuner og næringer, fordi det er de som gir oss data til å lage statistikken. I jobben har jeg god bruk for kunnskaper i R og Python. I tillegg så jobber jeg med energistatistikk så jeg har veldig god brukt for biologi- og naturkunnskaper.

2. Hvordan var veien fra videregående til den jobben du har i dag?

Jeg likte kjemi og biologi godt videregående, og syntes bioteknologi spennende ut. Jeg valgte NMBU fordi studieprogrammet master i kjemi og bioteknologi (siv.ing.) virket veldig spennende, men også fordi NMBU hadde godt fagmiljø innen biologifag. Jeg visste også at NMBU hadde et godt rykte rundt kvaliteten på biologi- og bioteknologistudiene og var et mindre universitet noe jeg så på som et pluss.

Jeg er også engasjert for miljøet, så det virket passende å velge et universitet med høyt fokus på miljø og godt forskningsmiljø innen bærekraft og fornybarhet. I løpet av studiene fikk jeg interesse for bioinformatikk og koding, og skrev masteroppgave innen bioinformatikk.

3. Hva kan du si om studentmiljøet på NMBU?

Jeg likte veldig godt at campus var ganske lite og at det var studenter - da kan man bli kjent med "alle". Studentmiljøet NMBU er også kjempefint. Jeg var med i studentforeningen Åsblæst’n og engasjerte meg som frivillig på Studentsamfunnet og under UKA, som åpnet dørene til en sosial arena. Veldig mange av NMBU-studentene bor på Ås, som bidrar til det aktive studentmiljøet.

Selv bodde jeg i studentkollektiv, og gangavstand til så å si alt gjorde det lett å bli med på ulike studentaktiviteter og fester. De fleste vennene jeg har fra NMBU ble jeg kjent med enten i fadderuken, fra studentkollektivene jeg bodde i, Studentsamfunnet eller undervisning. Jeg har fortsatt kontakt med flere av studievennene den dag i dag!

4. Har du noen råd til kommende studenter?

NMBU er det et bredt spekter av studieprogrammer og noe for enhver smak. Velg fag du synes ser gøy eller spennende ut, da er det lettere å gjøre det bra. Det samme gjelder masteroppgaven. Det er også fint å finne en veileder som man kjenner man har god kjemi med.

I tillegg er studentmiljøet viktig. På NMBU er det et hyggelig miljø noe som er veldig viktig å ha rundt seg når man (kanskje) flytter hjemmefra for første gang. Jeg anbefaler å bo i kollektiv med andre studenter, bli med i en forening eller engasjere seg på Samfunnet, UKA eller i studentpolitikken. Det er en fin måte å utvide nettverket og komme seg litt ut av komfortsonen.

5. Hvordan bidrar du/jobben din/arbeidsplassen din i arbeidet med FNs bærekraftsmål?

Arbeidsplassen min bidrar i arbeidet med FNs bærekraftsmål ved å lage statistikk på svært mange områder. Statistikken fungerer som styringsinformasjon og kan gi en pekepinn på om man er på riktig vei innen for eksempel redusering av energiforbruk eller utfasing av fossile energiprodukter.

Ingunn Marie Verne Ruud
Foto: Kjell Christian Gripstad

Navn:

Ingunn Marie Verne Ruud

Studieprogram:

Master i kjemi og bioteknologi (siv.ing.)

Masteroppgave:

Developing and validating tests for a metabolic model of Atlantic salmon (Salmo salar)

Arbeidsgiver:

Statistisk sentralbyrå