Best, igjen

Av Lise Thoen

Handelshøyskolens studenter feirer gjennomført studie
Handelshøyskolens studenter feirer gjennomført studieFoto: Tommy Normann, NMBU

Flere av studieprogrammene ved Handelshøyskolen NMBU har landets mest fornøyde studenter innen sitt fagområde. På enkelte studier ligger vi betydelig foran våre konkurrenter når studentene skal si sin mening. Spesielt våre masterstudier hevder seg i toppen når det gjelder overordnet tilfredshet med studieprogrammet.

Denne uken ble resultatene fra Studiebarometeret 2022 offentliggjort, og vi kan nok en gang konstatere at våre studenter alt i alt er svært tilfredse med sine studier.

Utpeker seg blant masterstudentene

Vi ser at studentene på tre av våre masterprogrammer er spesielt fornøyde med sine studier. Masterprogrammet i entreprenørskap og innovasjon får, som tidligere år, svært gode tilbakemeldinger. Det samme gjelder masterprogrammet i samfunnsøkonomi (Applied Economics and Sustainability) og det nye masterprogrammet i bioøkonomi - biobasert verdiskaping og forretningsutvikling, hvor vi i år for første gang fikk tilbakemeldinger gjennom Studiebarometeret.

- Masterprogrammene våre i samfunnsøkonomi og entreprenørskap og innovasjon ligger jo milevis foran sine konkurrenter, sier dekan Casper Claudi Rasmussen når han blir forelagt resultatene.

Det er spesielt gledelig å se at studentene på masterprogrammet i samfunnsøkonomi (Applied Economics and Sustainability) gir oss så gode tilbakemeldinger. Dette er et studium med lange tradisjoner, både hos oss og ved de andre universitetene.

- Vi jobber målrettet med å gjøre både undervisning, faginnhold og studiemiljø aktuelt, relevant og spennende, også i de tradisjonelle fagene. At vi scorer høyt på denne undersøkelsen viser at studentene opplever studiet som interessant og imøtekommer deres forventninger om kvalitet. Studentene gir også tilbakemeldinger om at de jobber mye med studiene sine i samfunnsøkonomi, forteller studieleder Mette Wik.

- Dette gjør oss stolte og vi gleder oss til å sende studentene ut for å bruke sin kompetanse i arbeidslivet, sier dekanen.

Internship i Houston og utveksling i Sydney

Helene Hagen er en av studentene på masterstudiet i entreprenørskap og innovasjon. Hun avslutter graden sin denne våren og er ikke overrasket over at studentenes tilbakemeldinger er svært gode for dette studieprogrammet.

Helene Hagen foran University of Sidney
Helene Hagen foran University of Sidney Foto: Privat

- Det som er gøy med denne masteren er at man har mye prosjektbasert læring, og vi blir utfordret med reelle problemer og utfordringer, og derfor er hverdagen vår variert. Noen ganger må vi ut av klasserommet og campus for å få de svarene vi trenger. Vi blir oppmuntret til å tenke kreativt og utenfor boksen av foreleserne, og de gir oss mye frihet som i mine øyne er positivt og som skiller seg ut fra mange andre studier.

Helene har fartet rundt i verden, mens hun har studert og jobbet i startup. Dette har gitt internasjonal erfaring, stort nettverk og språkkunnskaper.

-  Som student på entreprenørskap og innovasjon har man veldig gode muligheter for utveksling. Jeg var både i USA og i Australia mens jeg studerte. Å få dra på to utvekslingsopphold mens man studerer på masternivå er noe jeg vet mange har vært misunnelig på. Men det mest unike med programmet er vel muligheten til å delta på et entreprenørskapsprogram i utlandet. Jeg dro til Houston i samarbeid med UiO og Rice University, og gjennom dette programmet får man kjent på kroppen hvordan det er å jobbe med forretningsutvikling i en amerikansk startup. Mye av den kompetansen som jeg har lært fra studiet, og spesielt studieoppholdene mine i utlandet, vil jeg ta med meg videre i arbeidslivet.

Motiverte studenter, god undervisning og godt organisert

Vi bruker hvert år resultatene fra studiebarometeret i kvalitetsarbeidet med våre studier. Vi har årlige evalueringer av studiene, der studentene medvirker aktivt i diskusjonen rundt hvordan vi kan sikre faglig sterke studieprogrammer som oppleves som faglig aktuelle og engasjerer studentene. Her er det organisering av studieprogrammene, god undervisning og arbeidet med å motivere studentene som er de mest sentrale faktorene.

- Vi tror at dette arbeidet har kommet studentene til gode og at det systematiske arbeidet har gitt uttelling på alle våre studieprogrammer, avslutter Wik.

Fakta

Studiebarometeret er Norges største studentundersøkelse. Rundt 30.000 studenter fra alle landets høyskoler og universiteter har svart på spørsmål om hvordan de opplever kvaliteten på studieprogrammet sitt.

Artikkel om studiebarometeret 2021:
Norges mest fornøyde økonomistudenter

Mer informasjon om økonomistudier ved NMBU