Fem NMBU-studenter til finalen i AF Gruppens studentkonkurranse

Av Johanne Høie Kolås

Studentene Julie Monkvik, Hibaq Farah og Håkon Orset er finalister til AF Gruppens studentkonkurranseFoto: Johanne Høie Kolås

Vinnerne av konkurransen får dekket husleien sin i et skoleår, og får et innblikk i hva en karriere i AF Gruppen kan innebære for en nyutdannet sivilingeniør.

Blant over 700 deltakere har hele fem NMBU-studenter kommet til finalen i konkurransen som kalles AF Kollektivet. Gjennom konkurransen ønsker AF Gruppen å gi studentene en bedre forståelse for bransjen og karrieremulighetene innenfor bygg og anlegg. Bransjen trenger ansatte med ulik bakgrunn, og rekrutteringssjef i AF Gruppen, Annette Strøno, er veldig fornøyd med at årets 40 finalister kommer fra 11 ulike skoler.

– Vi har aldri hatt den bredden i studenter som vi har i år, og det synes vi er kjempegøy. Ekstra gledelig er det at 40 prosent av finalistene er kvinner, sier hun.

Engasjerte studenter

– Vi opplever NMBU-studentene som opptatte av bærekraft, digitalisering og innovasjon. De er veldig til stede og engasjerte. Det er gøy å se at vi klarer å skape så mye engasjement blant dem, for NMBU er et viktig universitet for oss, sier Annette.

Det er Hibaq Farah fra datavitenskap, Julie Monkvik fra geomatikk, og industriell økonomi-studentene Håkon Orset, Katrine Løvheim Kleppang og Paul Henrik Holm, som representerer NMBU i finalehelgen 3.-5. februar. De gleder seg veldig til helgen, og tror det blir utfordrende og gøy.

– Blant så mange dyktige studenter er det en ære og en stor mulighet ha kommet til finalen. Det blir utrolig spennende og lærerikt, sier Håkon.

Hibaq og Julie er enige i at det er stort å ha kommet til finalen.

– Det er utrolig kult. Selvfølgelig hadde det vært gøy å vinne, men uansett blir det en morsom helg hvor vi blir kjent med AF Gruppen og andre studenter, sier Hibaq.

Totalt var det over 700 studenter som deltok i den første runden av konkurransen, der de skulle svare på spørsmål om hvordan de så for seg sin egen karriere. Blant dem ble 200 plukket ut til et omvendt intervju med AF Gruppen, der studentene selv fikk intervjue ansatte i selskapet og stille spørsmål de lurte på.

Henrik Holm
Henrik Holm Foto: Privat

Paul Henrik syntes det var en morsom vri med omvendt intervju, og tror konkurransen vil være en fin erfaring å ha med seg.

– Det er en helt unik måte å knytte kontakt med arbeidslivet på, og jeg gleder meg til å utvide nettverket mitt med skarpe hoder fra alle landets kanter, sier han.

Også Katrine har hatt en positiv opplevelse av konkurransen så langt.

Katrine Kleppang
Katrine Kleppang Foto: Privat

– Det er veldig spennende å få være med videre. Finalen er en fin mulighet til å bli kjent med bedriften på en annen måte, og jeg gleder meg ekstra mye etter å ha sett agendaen – for vi skal gjøre mye gøy!, sier hun.

I finalen vil studentene få bryne seg på case-oppgaver, og de er spente på konkurranseinstinktet. Selv om de alle har lyst til å vinne, tror de at det først og fremst er samarbeid og kommunikasjon, og det å være «på», som vil være viktig i finalen.

Nyttige erfaringer fra bransjen

I fjor kom to NMBU-studenter helt til topps i AF Kollektivet. Louise Fiskum Ranum fra byggeteknikk og arkitektur og Mathea Brannstorph fra industriell økonomi synes året de har hatt i AF Kollektivet har vært spennende og innholdsrikt.

– Vi fått bli med på mye artig og jeg opplever at AF Gruppen legger mye i opplegget og opplevelsen rundt det hele, sier Louise.

Med-vinner fra NMBU, Mathea, er enig. Hun synes det har vært nyttig med erfaringer fra en stor næring som bygg- og anleggsbransjen, og innblikk i en hverdag som kan ligne hennes eget fremtidige arbeidsliv.

– I året med AF-kollektivet har jeg virkelig fått utviklet meg og min kompetanse. Jeg har blitt mer orientert og bedre rustet for videre arbeidsliv, sier hun.

Dette er også hensikten med konkurransen fra AF Gruppens side.

– Kongstanken er at studentene skal bli ordentlig godt kjent med AF Gruppen, i mye større grad enn vi klarer å vise dem på en bedriftspresentasjon. Vi legger veldig mye ressurser ned i dette, men for oss er dette en måte å vise oss frem på for fremtidens kompetanse, sier Annette Strøno.

Årets NMBU-finalister mener at fjorårets vinnere har lagt lista høyt, men de skal gjøre sitt beste for at det blir noen NMBU-ere på pallen i år også.

Vi ønsker dere masse lykke til!

Om AF Gruppen og AF Kollektivet:

• AF Kollektivet er en studentkonkurranse som arrangeres av entreprenør- og industrikonsernet AF Gruppen
  • AF Gruppen driver virksomhet innen anlegg, bygg, eiendom, energi og miljø, samt offshore
  • I år er det fem NMBU-studenter i finalen, fra følgende studieprogram: Datavitenskap, Geomatikk og Industriell økonomi.