Forskerne arbeider med en løsning der reven får på seg halsbåndet ved hjelp av en snare uten at det er nødvendig å fange den, og at det så faller av automatisk etter en viss tid.

velkommen som ny student!

Master i naturforvaltning

Gratulerer med tilbud om studieplass på masterprogrammet i naturforvaltning ved Fakultet for miljøvitenskap og naturforvaltning (MINA).

Vi er sikre på at du har gjort et godt valg, og at du vil bli fornøyd med det studiet som venter deg.

På dette masterprogrammet vil det være studenter med ulik faglig bakgrunn. Vi håper dette vil bidra til et variert og godt fagmiljø blant dere som er studenter.

Masterprogrammet byr på stor valgfrihet, og hver og en av dere kommer til å sette opp en egen utdanningsplan i samarbeid med studieveileder. Slik vil vi sikre at du får den faglige sammensetningen på ditt studium som du ønsker, og samtidig tilfredsstiller kravene for tildeling av mastergraden.

Vi ved MINA vil gjerne gjøre vårt for å bidra til at denne første, spennende tiden på NMBU oppleves som både hyggelig og informativ.

NB! Det er obligatorisk oppmøte fra første dag og vi setter pris på om du sier ifra til studierådgiverne (studieveileder-mina@nmbu.no) dersom du av en eller annen grunn er forhindret fra å møte. Dersom du ikke møter og ikke gir beskjed regner vi med at du sier ifra deg plassen på studiet.

• For å gjøre deg kjent med fakultetet arrangerer MINA en velkomstsamling for alle våre nye bachelor- og masterstudenter mandag 12. august 2024. Dette gjøres studieprogramvis.

Dato: 12. august

Tid: 12.15-15.00

Sted: SU105, Sørhellinga (link til Mazemap)

Detaljert program for dagen:

TidTema
    12.15-13.00 - Velkommen og introduksjon til NMBU og MINA
    - Studiet, studentlivet og masteroppgaven – ved en masterstudent i naturforvaltning ved MINA
    - Studentene presenterer seg, sin bakgrunn og hvorfor de valgte studiet
    13.15-14.00Introduksjon til kurset NATF302 - Ole-Gunnar Støen, emneansvarlig MINA
    Om kursets organisering, forelesninger, utferden og semesteroppgaven.
    14.15-15.00Populærvitenskapelige smakebiter fra forskningen på MINA
    - Om rovfugler
    - Om insekter
    - Om rovvilt
    15.00Avslutning med noe å bite i
  • Studiestart er mandag 12. august. En del av programmet denne dagen er introduksjon til det obligatoriske emnet NATF302 - Norsk naturforvaltning (link til emnebeskrivelse i studiehåndboka).

Emnet gir innsikt i hvordan norsk natur forvaltes i praksis, aktørene og deres roller i naturforvaltningen, samt aktuelle problemstillinger og hvordan dette håndteres på forskjellig nivå. Kurset er tredelt med en uke forelesninger, en uke utferd og en uke gruppeoppgaveskriving. Emnet skal i tillegg skape tilhørighet i studentgruppa og entusiasme for masterstudiet i naturforvaltning.

Første introduksjon til emnet er allerede på velkomstdagen mandag 12. august, med start klokken 12.15 på rom SU105.

Undervisningen er obligatorisk. Det er ikke noe pensumlitteratur i kurset, men det skal leveres en gruppeoppgave som må bestås. Studentene velger selv gruppeoppgave blant en del oppgitte temaer.

Info om ulike oppgavevalg kommer på første undervisningsdag mandag 12. august.

Last ned fullt program for augustblokka her.

• Det er en 5-dagers utferd i dette emnet til Vestfold-området (Telemark og Vestfold fylke) i uke 34 (mandag 19. – fredag 23. august). Detaljert program for utferden får dere på første undervisningsdag.

Følgende utstyr må dere ha med til utferden:

• håndkle og toalettsaker
    • turtøy (husk også regntøy!)
    • vanntett fottøy egnet for tur (støvler/fjellstøvler)
    • varmt tøy
    • dagstursekk
    • skrivesaker
    • drikkeflaske/termos og turkopp
    • sitteunderlag
    • om du har og vil: kamera/kikkert/felthåndbøker/håndlupe

Overnatting skjer i campinghytter.

For spørsmål, send e-post til emneansvarlig:

• Har du spørsmål knyttet til studiestart eller andre studierelaterte spørsmål, kan du gjerne kontakte MINAs studieveileder Espen Arestøl.

Bildet viser  Espen Arestøl, INA

Espen Arestøl

Studieveileder

Vi ønsker deg med dette velkommen til minnerike år som student ved NMBU! Det skal ikke mangle på faglige utfordringer eller sosiale utfoldelsesmuligheter.