Tina Forsnes skrev masteroppgave om lappugle. Bildet er fra hennes feltarbeid.

velkommen som ny student!

Bachelor i økologi og naturforvaltning

Gratulerer med tilbud om studieplass på bachelorprogrammet i økologi og naturforvaltning ved Fakultet for miljøvitenskap og naturforvaltning (MINA).

Vi er sikre på at du har gjort et godt valg, og at du vil bli fornøyd med det studiet som venter deg.

Ved studiestart får du mange nye inntrykk og mye informasjon på en gang. Det er mye å forholde seg til: Nye studiekamerater og lærere, egen hybel, nytt lokalmiljø, større faglige krav, mer ansvar, større frihet og nye fritidsaktiviteter for å nevne noe.

Vi ved MINA vil gjerne gjøre vårt for å bidra til at denne første, spennende tiden på NMBU oppleves som både hyggelig og informativ.

NB! Det er obligatorisk oppmøte fra første dag og vi setter pris på om du sier ifra til studierådgiverne (studieveileder-mina@nmbu.no) dersom du av en eller annen grunn er forhindret fra å møte. Dersom du ikke møter og ikke gir beskjed regner vi med at du sier ifra deg plassen på studiet.

• For å gjøre deg kjent med fakultetet arrangerer MINA en velkomstsamling for alle våre nye bachelor- og masterstudenter mandag 14. august 2023. Dette gjøres studieprogramvis.

Tid: 09:15-12:00

Sted: Auditoriet i Sørhellinga, SU105 (Link til kart i Mazemap)

Ansvarlig: Ronny Steen ronny.steen@nmbu.no

Målet med velkomstdagen er sosialt samvær og å gjøre deg kjent med NMBU og MINA. Målet er også å gi litt informasjon om livet som student. Du vil også møte noen fra fagmiljøet i økologi og naturforvaltning og få innblikk i noe av det vi driver med av forskning og undervisning.

Program for dagen:

TidTema
    09:15-09:30Velkommen. Om NMBU og Fakultet for miljøvitenskap og naturforvaltning (MINA)
    09:30-09:45Naturforvaltning og økologi i Norge og verden – «det store bildet». Litt om NATF100.
    10:00-10:45Tre populærvitenskapelige foredrag – smakebiter på forskning ved MINA.
    - Viltbiologi og forvaltning
    - Insekter
    - Tropisk økologi
    10:45-11:00Nyutdannet eller nåværende masterstudent forteller om studiet (B-ØN) og livet som student, inkl. foreningsliv, utveksling m.m.
    11:00-11:30Presentasjonsrunde. Studieveileder Espen Arestøl vil være tilstede.
    11:30-12:00Lunsj (enkel servering)
  • NATF100 er innføringsemne i naturforvaltning, og obligatorisk for alle studenter på bachelorprogrammet i økologi og naturforvaltning.

Et generelt mål med emnet er å engasjere studentene og å øke deres innsikt i og interesse for natur og naturforvaltning, slik at de blir godt motivert for videre studier. Undervisningsform er forelesninger, utferder og øvelser. Utferdene og øvelsene er obligatoriske.

Tirsdag starter undervisningen med forelesninger i emnet NATF100 Innføring i naturforvaltning.

Dato: 15. august

Tid: 10:15-12:00

Sted: S119, Sørhelling (link i MazeMap)

NB. Oppmøte på første undervisningsdag tirsdag 15. august er obligatorisk.

Den første utferden i emnet blir en fire-dagers tur til Skinnarbu, Hardangervidda Nasjonalparksenter og Villreinsenter, i uke 34 (21.–24. august). Se nedenfor for viktig informasjon, inkludert pakkeliste.

Har du spørsmål som ikke kan vente til første forelesning, ta kontakt med emneansvarlig, Ronny Steen (ronny.steen@nmbu.no).

• Den første utferden i NATF100 blir en fire-dagers tur til Skinnarbu, Hardangervidda Nasjonalparksenter og Villreinsenter, i uke 34 (21.–24. august).

Nødvendig utstyr for fjellturen er:

• Ryggsekk til dagsturer
    • Sengetøy eller lakenpose (til overnatting tre netter på hotell med enkel standard)
    • Håndkle
    • Sitteunderlag
    • Kompass og kartmappe (eventuelt plastlomme med toppåpning)
    • Skrivesaker og skriveunderlag
    • Skikkelig fottøy
    • Regntøy
    • Varmt tøy (det kan være kaldt på fjellet i august)
    • Kikkert (hvis du har)
    • Termos, drikkeflaske, matboks
    • Laptop (PC)

Transport og overnatting på Skinnarbu nasjonalparkhotell (enkel standard) dekkes av NMBU.

Frokost og middag på Hardangervidda Nasjonalparksenter. Dere skal smøre matpakke til lunsj og eventuelt kveldsmat ved frokosten hver dag. Det blir organisert felles måltider, men studentene må dekke utgiftene til mat selv. Dere vil få en betalingslink i uke 33.

Denne utferden har tre hovedhensikter:

1. Vi får oppleve norsk fjellnatur, altså andre naturtyper enn dem vi finner i nærområdene til NMBU.
    2. Dere skal samle inn materiale til en semesteroppgave som skal skrives i høstsemesteret.
    3. En slik utferd tidlig i studiet bidrar til å skape bedre kontakt mellom studentene, og mellom studenter og lærer.

Ytterligere informasjon om turen kommer på første forelesning.

• Har du spørsmål knyttet til studiestart eller andre studierelaterte spørsmål, kan du gjerne kontakte MINAs studieveileder Espen Arestøl.

Bildet viser  Espen Arestøl, INA

Espen Arestøl

Studieveileder

Bilde av nye studenter første studiedag