Fremtidsrettet utdanning i akvakultur: Teknologi og ressursutnyttelse (VU-PPBA200)

Kurset er for deg som er yrkesfaglærer innen akvakultur, instruktør eller faglige leder i bedrifter som er eller ønsker å bli godkjente opplæringsbedrifter. Kurset tar utgangspunkt i læreplaner i akvakultur for andre og tredje klasse på videregående, og gir deg 30 studiepoeng.

Du må søke opptak direkte til NMBU innen våre påmeldingsfrister. I perioden fra 1. februar til 1. mars kan du søke Utdanningsdirektoratet om støtte til videreutdanning (vikar- / stipendordning). Her kan du lese mer om hvordan du søker støtte til videreutdanning. Du må deretter søke om opptak til studieplass direkte til NMBU.

Påmeldingsfrist

15. april for lærere som søker med finansiering fra udir. Lokalt opptak frem til studiestart.

Oppstartsdato

Onsdag 10. september 2025

Studiepoeng

30

Laks som svømmer

Om kurset

I dagens oppdrettsnæring er laks den desidert største oppdrettsarten, og etterspørselen fortsetter å øke. Samtidig blir oppdrettsnæringen hindret i å utvide produksjonen, blant annet på grunn av lakselus, mangel på egnede lokaliteter for produksjon og begrenset tilgang på ferskvann. Oppdrettsnæringen er derfor i rask utvikling, med vekt på bærekraft og ny teknologi. En sentral del ved denne utviklingen er økt bruk av teknologi for gjenbruk av vann (RAS-teknologi). Som følge av endringene i oppdrettsnæringen og den raske utviklingen innen teknologi, kan det være utfordrende for lærere i videregående skole å holde tritt.

Dette videreutdanningstilbudet inneholder en fagspesifikk del, hvor du får oppdatert fagkunnskap i fremtidsrettet akvakultur og ny teknologi. Ny kunnskap og teknologi medfører også et behov for å utvikle tilpassede didaktiske og pedagogiske tilnærminger. For å møte disse utfordringene inneholder kurset en pedagogisk og yrkesdidaktisk del, som kobles tett opp mot den fagspesifikke delen av kurset.

Videreutdanningstilbudet tar utgangspunkt i nye læreplaner i Vg2 akvakultur og Vg3 akvakulturfaget. Næringene står i et spenn hvor økt teknologisk nyvinning kan bidra til nye løsninger, men det kan også skape nye utfordringer med hensyn til natur og miljø. I kurset legger vi derfor vekt på overordnet del av læreplanen og hvordan du kan jobbe med tverrfaglig undervisning som tar for seg ulike interesser knyttet til teknologi, matproduksjon, lokalsamfunn og natur og miljø.

  • Faglig innhold

    Fagspesifikk del:

    • Nye produksjonsformer og teknologi - Bærekraft knyttet til produksjonsformene - Landbasert produksjon og intro til RAS
    • Generell vannkvalitet – Instrumentering og overvåking i RAS – Biologiske forutsetninger, fiskehelse og fiskevelferd – Smittespredning og forebygging
    • Gasser løst i vann: teknologi og utstyr – Oppvarming/nedkjøling av vann i RAS inkl. introduksjon ventilasjon – pH-kontroll i RAS
    • Partikkelfjerning og slambehandling – Fôringsutstyr og fôrtyper for RAS
    • Ammoniakkfjerning, biofilter – Desinfeksjon – RAS-teknologi og bærekraftig utvikling
    • Vanntransport – Drift/driftsplanlegging og anleggsdesign
    • Nullutslippsanlegg – aquaponic og bioflokk

    Pedagogisk og yrkesdidaktisk del:

    • Pedagogiske og yrkesdidaktiske tilnærminger for elevers faglige utvikling innen akvakultur.
    • Fra læreplanarbeid til vurdering av elevenes måloppnåelse i et fagfelt i stadig utvikling.
    • Utviklingsarbeid knyttet til egen praksis og arbeidsplass.
  • Obligatoriske aktiviteter

    Gjennom hele kurset skal du arbeide med et utviklingsprosjekt som tar utgangspunkt i en egen problemstilling innen undervisning eller opplæring i akvakultur, og prosjektet skal knyttes til din egen arbeidsplass. Det er krav om at du må dele erfaringer fra prosjektet med de andre deltakerne gjennom en presentasjon. I tillegg er det krav om 80% frammøte.

  • Organisering

    Kurset er en kombinasjon av samlinger og nettbasert opplæring. Du vil delta på to fysiske firedagerssamlinger og fire nettbaserte samlinger på to dager. I tillegg vil det være en kort digital introduksjonsøkt. Samlingene består av forelesninger, diskusjoner, erfaringsdeling og praktisk arbeid. På campus får du tilgang til ulike laboratoriefasiliteter, fiskeanlegg med RAS, vannanalyselaboratorium, tekniske laboratorier og et skolelaboratorium hvor vi kan gjennomføre praktiske øvelser og demonstrasjoner.

  • Samlinger (fysiske og digitale samlinger)

    Uke 37 – onsdag 10. september (kort digital introduksjonsøkt)

    Uke 42 – mandag 13.- torsdag 16. oktober (fysisk)

    Uke 47 – onsdag 19.- torsdag 20. november (digital)

    Uke 50 – onsdag 10.- torsdag 11. desember (digital)

    Uke 5 – mandag 26. til torsdag 29. januar (fysisk)

    Uke 12 – onsdag 18. - torsdag 19. mars (digital)

    Uke 21 – onsdag 20. - torsdag 21. mai (digital)

  • Eksamen

    Emnet vurderes som bestått/ikke bestått, og bestått eksamen gir 30 studiepoeng. Eksamen består av en skriftlig oppgave tilknyttet utviklingsprosjektet. Det er tillegg krav om en presentasjon av prosjektet for medstudenter og minst 80 % frammøte på kurset for å kunne gå opp til eksamen. Hvis du gjennomfører presentasjonen og minst 80 % av kurset uten å avlegge eksamen, vil du få utstedt et kursbevis.

  • Kursavgift

    Pris: Kr 30 000

    Kostnader til reise, opphold, mat og kurslitteratur inngår ikke i avgiften og må påregnes i tillegg.

    Hvis du jobber som lærer i skolen kan du søke Udir om midler til å dekke kursavgiften gjennom KfK-ordningen (Se http://www.udir.no/videreutdanning, frist: 1. mars)

Påmelding

Påmelding er bindende. Avmelding etter påmeldingsfrist belastes med en avgift på kr 10 000. Ved avmelding senere enn 10 virkedager før kursstart eller ved manglende fremmøte belastes full kursavgift. Det tas forbehold om at det er nok påmeldte til at kurset kan gjennomføres.

Frist for å søke stipend- eller vikarordning hos Udir er 1. mars. http://www.udir.no/videreutdanning 

  • Faglig ansvar

    Kurset vil gjennomføres med følgende lærere:

Kontaktpersoner: