PRAK200 Praksisbasert læring for by- og regionplanleggere
Studiepoeng:30
Ansvarlig fakultet:Fakultet for landskap og samfunn
Emneansvarlig:Mina Di Marino
Campus / nettbasert:Undervises campus Ås
Undervisningens språk:Norsk
Frekvens:Årlig. Det er mulig å starte opp i alle semestrene i tråd med godkjent arbeidsplan.
Forventet arbeidsmengde: Studenten står fritt til å utforme omfanget av emnet innenfor denne rammen: 5stp. - 30 stp. på M-BYREG (125 - 750 timer)
Undervisnings- og vurderingsperiode: Emnet har avsluttende evaluering vår- og høstparalell. Praksisarbeidet gjennomføres i tid i henhold til arbeidsavtale med praksisvert. 30 studiepoeng krever praksisperiode i en parallell + blokk i et semester Vurderingen skal skje i samme periode som praksisperioden avsluttes.
Om dette emnet
Emnet omfatter praksisbasert læring innenfor fagprofesjonen by- og regionalplanlegging. Hensikten med emnet er at studenten skal tilegne seg relevant praksiserfaring utenfor ordinær studiehverdag og anvende teori i praksis ved å bruke refleksjon som verktøy for å utvikle ny forståelse gjennom å-lære-ved-å-gjøre og reflektere i tett kobling mellom teori og praksis. Læringen skal ta utgangspunkt i teori, praksis og refleksjon der sentrale læringsaktiviteter for profesjonene skal inngå.
Emnet krever stor grad av eget initiativ fra studenten. Dette skjer gjennom å skaffe praksisplass, utarbeide prosjektbeskrivelse med arbeidsplan og utforme avtale med praksisverten/praksisbedriften og NMBU. Studenten bør rådføre seg med programrådslederen eller studieveileder ved By- og regionplanlegging, før igangsetting av disse aktivitetene. Prosjektbeskrivelsen skal være undertegnet av programrådsleder før emnet kan igangsettes.
Emnet må maksimum kunne gjennomføres i løpet av en avgrenset periode som avtales med programrådsleder. Emnet avsluttes innen semesteret for skriving av masteroppgave.
Det er et overordnet mål i emnet at det skal være en vekselvirkning mellom teoretiske forberedelser, praktiske utøvelser og refleksjon for utvikling av kunnskap.
I løpet av praksisperiodens varighet kan det være aktuelt i emnet at studenter samles til en felles refleksjonssamling/seminar der hver student må forberede og holde en presentasjon om arbeidsstedet og oppgavene som er utført der. Dette skal danne grunnlag for refleksjon og diskusjon om utfordringer i praksisperioden. Det er programrådsleder som har ansvar for å innkalle til dette, og dersom dette blir gjennomført, er det pliktig oppmøte for studentene.
"Emnet har undervisning og vurdering i augustblokk, høstparallell, januarblokk, vårparallell eller juniblokk."
Dette lærer du
Kunnskap:
Du skal ha grunnleggende kunnskap om:
- planlegging, forberedelse, gjennomføring og etterarbeid knyttet til relevante arbeidsoppgaver i din fagprofesjon.
- faglig begrepsbruk og kunnskapsbehov som er nødvendig for å gjennomføre ulike oppgaver.
- aktuelle prosedyrer ved arbeidsstedet og hvordan dets kvalitetssystemet fungerer.
- etiske problemstillinger og gjeldende retningslinjer for helse, miljø og sikkerhet ved arbeidsstedet.
Ferdigheter:
Du skal ha grunnleggende ferdigheter i:
- i egenorganisering gjennom å skaffe praksisplass, utforme prosjektbeskrivelse og sørge for de nødvendige formelle avklaringene før praksisperioden kan starte.
- å sette opp timelister over utført arbeid.
- vanlige arbeidsoperasjoner knyttet til fagområdet og i å takle utfordringer med å bli konfrontert med nye oppdrag.
- å skrive logg over utført arbeid og bruke denne sammen med fagrelevant teori til å formulere og drøfte faglige problemstillinger knyttet til disse.
Ferdigheter:
Du skal ha grunnleggende ferdigheter i:
- i egenorganisering gjennom å skaffe praksisplass, utforme prosjektbeskrivelse og sørge for de nødvendige formelle avklaringene før praksisperioden kan starte.
- å sette opp timelister over utført arbeid.
- vanlige arbeidsoperasjoner knyttet til fagområdet og i å takle utfordringer med å bli konfrontert med nye oppdrag.
- å skrive logg over utført arbeid og bruke denne sammen med fagrelevant teori til å formulere og drøfte faglige problemstillinger knyttet til disse.
Du skal ha grunnleggende kompetanse i:
- hva det innebærer å være en profesjonell fagperson innen ditt fagområde
- praksisbasert læring
- å arbeide selvstendig, delta i samarbeidsprosesser som team-medlem og bidra med problemløsning innen virksomheten.
- å gjennomføre en systematisk og faglig begrunnet refleksjon over arbeidsoperasjoner og faglige oppdrag som du utfører.
- å formidle nye innsikter som praksisoppdragene har gitt, og hvorfor.
Læringsaktiviteter
Læringsstøtte
Pensum
Forutsatte forkunnskaper
Anbefalte forkunnskaper
Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
Sensorordning
Obligatorisk aktivitet
Merknader
Undervisningstider
Fortrinnsrett
Overlapp
Opptakskrav